تقویت رزومه مصاحبه دکتری phd cv

تقویت رزومه مصاحبه دکتری

تقویت رزومه  برای  مصاحبه دکتری در شته های روانشناسی و علوم تربیتی

تقویت رزومه مصاحبه دکتری: رشته های روانشناسی و علوم تربیتی یکی از پر طرفدار ترین رشته های تحصیلی است و جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته های روانشناسی و علوم تربیتی پس از موفقیت در دو مرحله مهم آزمون کتبی و مصاحبه میسر می‌­شود و یکی از شروط اصلی قبولی در مصاحبه، داشتن رزومه‌­ای قوی و باکیفیت است، به همین دلیل لازم است نکاتی را که در تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری موثر و مفید است، بدانیم و به کار ببندیم.

رزومه یا cv تحصیلی چیست؟

رزومه سندی مکتوب از سوابق تحصیلی و پژوهشی دانشجو است  که به طور خلاصه توانمندی ها و مهارت‌­های او معرفی می کند. رزومه تحصیلی شامل اطلاعات زیر است:

مشخصات عمومی و فردی مانند اطلاعات هویتی شخص و راه­‌های ارتباطی با او و…

سوابق تحصیلی مانند دوره‌­های آموزشی گذرانده و مدارک و افتخارات کسب­شده و…

سوابق پژوهشی مانند قابلیت‌­های علمی و دانشگاهی و پیشینه تحقیقاتی و پروژه‌­های انجام‌­داده و…

سوابق حرفه­‌ای و شغلی مرتبط با رشته تحصیلی با ذکر تاریخ آغاز و پایان فعالیت در آن سمت و…

دوره­‌ه‌ای خاص و کارگاهی گذرانده­‌شده

معرف‌­ها ( افراد دارای صلاحیت در حوزه ای خاص تحصیلی) با مشخصات کامل

توضیح همه اطلاعات فوق در آزمون مصاحبه دکتری بسیار زمان‌بر است، از این­رو باید پیش از روز مصاحبه رزومه دانشجو برای دانشگاه و هیات داوران ارسال شود. رزومه دانشجو هر چه قوی­تر و پربارتر باشد، در قبولی­‌اش موثرتر است، چراکه ۵۰ درصد پذیرش دانشجو در آزمون مصاحبه دکتری به داشتن رزومه قوی بستگی دارد. بر این اساس باید برای تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری تلاش کرد، اما پیش از آن بهتر است با نحوه امتیازدهی به رزومه در آزمون مصاحبه دکتری آشنا شویم.

نحوه امتیازدهی به رزومه تحصیلی در آزمون مصاحبه دکتری

رزومه تحصیلی شامل اطلاعات مختلفی است که به طور کلی به آن­ها اشاره کردیم. جلسه آزمون مصاحبه دکتری ۱۰۰ امتیاز دارد و داوران امتیازدهی به آزمون را به سه بخش کلی فعالیت­‌های آموزشی، فعالیت‌­های پژوهشی و جلسه آزمون دسته­‌بندی می‌­کنند که مجموع فعالیت­های آموزشی ۳۰ امتیاز، فعالیت­های پژوهشی ۴۰ امتیاز و جلسه آزمون مصاحبه ۳۰ امتیاز دارد.

امتیازدهی در بخش فعالیت­های آموزشی به ترتیب زیر انجام می­شود:

داشتن مدرک معتبر زبان بین­المللی: تا ۸ امتیاز

معدل پایه کارشناسی ارشد: تا ۶ امتیاز

جزء برگزیدگان المپیادهای علمی بودن: تا ۵ امتیاز

رتبه دانشگاه محل تحصیل در دوره کارشناسی ارشد: تا ۵ امتیاز

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی: تا ۳ امتیاز

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد: تا ۳ امتیاز

نکته!

دانشجویان عزیز باید دقت کنند که برای کسب هشت امتیاز از بخش داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی، فقط مدارک TOEFL، TOLIMO، IELTS، MSRT، MHLE، UTEPT مورد قبول است؛ البته دانشگاه آزاد مدرک EPT را نیز می­پذیرد.

گفتنی است پایان‌­نامه جزء واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد است و در معدل این دوره تاثیر به‌­سزایی دارد، بر این اساس، در انجام پایان­‌نامه ارشد باید دقت شود تا کیفیت آن عالی باشد. ما به دانشجویان این دوره تحصیلی پیشنهاد می­‌کنیم مطالب سایت ما را در این زمینه مطالعه کنند؛ برای مثال مطالب زیر:

همان­طور که گفتیم، مجموع امتیازات بخش سوابق پژوهشی دانشجو در آزمون مصاحبه دکتری ۴۰ امتیاز است که به ترتیب زیر بین فعالیت‌­های مختلف تقسیم می‌­شود:

 

مقالات علمی چاپ­‌شده مرتبط با رشته تحصیلی در مجلات معتبر داخلی یا خارجی: تا ۲۲ امتیاز (هر مقاله ۷ امتیاز دارد. همچنین داشتن گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی خارجی تا ۷ امتیاز و داخلی تا ۵ امتیاز دارد و برگزیدگان جشنواره علمی معتبر خارجی تا ۷ امتیاز و داخلی تا ۳ امتیاز کسب می­کنند.)

مقالات علمی چاپ­ شده مرتبط با رشته تحصیلی در مجلات علمی ترویجی: تا ۶ امتیاز (هر مقاله ۲ امتیاز)

مقالات ارائه­ شده در کنفرانس‌­های داخلی یا خارجی: تا ۴ امتیاز (کنفرانس­های داخلی ۱ امتیاز و کنفرانس­های خارجی ۲ امتیاز)

تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی: ۴ امتیاز

کیفیت پایان­‌نامه کارشناسی ارشد: تا ۴ امتیاز (عالی ۴ امتیاز و خیلی خوب ۲ امتیاز)

همان­طور که می‌­بینید، هر کدام از سوابق پژوهشی گفته‌­شده در تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری موثرند، اما امتیاز چاپ مقالات علمی بیشتر است؛ بنابراین، به این گزینه اهمیت بیشتری بدهید.

” آشنایی با نحوه نگارش مقاله علمی پژوهشی”

جهت تقویت رزومه در رشته های روانشناسی و علوم تربیتی می توانید با کارشناسان شریف پژوه تماس برقرار کنید و از کم کیف این فرایند اطلاع حاصل کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *