روایی محتوایی CVR و CVI

روایی محتوایی CVR و CVI

روایی محتوایی نشان می دهد که یک مقیاس (پرسشنامه) تا چه اندازه تمام جنبه های ساختار مورد نظر را می سنجد. به طور کلی روایی پرسشنامه (Validity) به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری چقدر ویژگی مورد نظر را می سنجد. روش های مختلفی برای اندازه گیری اعتبار وجود دارد که رایج ترین آنها اعتبار محتوا از طریق محاسبه CVR و CVI است.

اعتبار محتوا گاهی مترادف با اعتبار صوری در نظر گرفته می شود. روایی صوری روشی ساده است که در آن پرسشنامه در اختیار اساتید و صاحب نظران این حوزه قرار می گیرد و نظر آنها در مورد اعتبار پرسشنامه جویا می شود. علاوه بر این راه حل ساده، دو روش کوچک وجود دارد:

شاخص روایی محتوایی یا CVI

نسبت روایی محتوایی CVR

نسبت اعتبار محتوا؛ CVR روشی برای ارزیابی اعتبار پرسشنامه است. این نسبت توسط Lawshe که فردی پیشرو در زمینه روش شناسی تحقیق است، طراحی شده است. برای محاسبه این نسبت از نظرات کارشناسان در زمینه محتوای آزمون مورد نظر استفاده می شود. ابتدا اهداف آزمون برای کارشناسان توضیح داده شده و تعاریف عملیاتی مرتبط با محتوای سوالات بیان می شود. سپس از آنها خواسته می شود که به هر سوال در مقیاس لیکرت سه درجه ای امتیاز دهند:

  • گویه ضروری است
  • گـویه مفید است ولی ضروری نیست
  • گویه ضرورتی ندارد

پس از گردآوری دیدگاه خبرگان با استفاده از رابطه زیر می‌توان CVR را محاسبه کرد:

 

فرمول محاسبه نسبت روایی محتوایی

فرمول محاسبه نسبت روایی محتوایی

 

در این فرمول داریم:

N: تعداد کل متخصصین

Ne : تعداد متخصصینی که گزینه ضروری را انتخاب کرده‌اند.

دانلود مقاله روایی محتوایی لاوشه

حداقل میزان CVR قابل قبول براساس تعداد خبرگان

بر اساس تعداد کارشناسانی که سوالات را ارزیابی کرده اند، حداقل مقدار CVR قابل قبول طبق جدول زیر تعیین می شود. سوالاتی که مقدار CVR محاسبه شده کمتر از مقدار مورد نظر با توجه به تعداد کارشناسانی است که سوال را ارزیابی می کنند باید از آزمون حذف شوند. چون بر اساس CVR به دست می آید، اعتبار قابل قبولی ندارند.

 

حداقل مقدار CVR قابل قبول بر اساس تعداد خبرگان

حداقل مقدار CVR قابل قبول بر اساس تعداد خبرگان

شاخص روایی محتوایی CVI

برای سنجش اعتبار پرسشنامه نیز از نمایه روایی محتوا یا شاخص روایی محتوا CVI استفاده می شود. این شاخص CVI توسط Waltz & Bausell ارائه شده است. برای محاسبه CVI، از کارشناسان خواسته می شود تا درجه ارتباط هر مورد را با طیف چهار بخشی زیر تعیین کنند:

  • غیر مرتبط
  • نیاز به بازبینی اساسی
  • مرتبط اما نیاز به بازبینی
  • کاملاً مرتبط

تعداد کارشناسانی که گزینه ۳ و ۴ را انتخاب کردند بر تعداد کل متخصصان تقسیم کنید. اگر مقدار حاصل کمتر از ۰.۷ باشد، مورد رد می شود، اگر بین ۰.۷ تا ۰.۷۹ باشد باید اصلاح شود و اگر بیشتر از ۰.۷۹ باشد قابل قبول است. لذا در این مقاله روش های محاسبه اعتبار محتوا: محاسبه CVR و CVI آموزش داده شد.

خلاصه و نتیجه گیری

برای بررسی دیدگاه نمونه آماری در مورد پدیده مورد مطالعه از پرسشنامه یا مقیاس سنجش نگرش استفاده می شود.  بنابراین برای تخمین صحیح یک پدیده ابتدا باید از صحت پرسشنامه اطمینان حاصل کرد. برای این منظور از مفهوم روایت استفاده می شود. روایی پرسشنامه نشان می دهد که آیتم های پرسشنامه چقدر مناسب هستند. یکی از روش های محاسبه روایی استفاده از روایی محتوا است.

در ساده ترین حالت می توانید پرسشنامه را به تعدادی از کارشناسان ارائه دهید و نظرات آنها را در مورد کیفیت سوالات جویا شوید. با این حال، روش های کمی برای این منظور ارائه شده است. دو روش پرکاربرد در این زمینه شامل محاسبه CVI و CVR می باشد. مراقب باشید هرگز از این دو روش به طور همزمان استفاده نکنید. استفاده از روش های موازی در آمار اشتباه است زیرا ممکن است هر یک از آنها نتایج متفاوتی به دست آورند. اگر به دنبال منبعی برای این جمله هستید، آن را در هیچ کتابی پیدا نمی کنید. این فقط یک استدلال ساده و منطقی است.

منبع : کتاب آموزش SPSS نوشته آرش حبیبی

تقویت رزومه مصاحبه دکتری phd cv

تقویت رزومه مصاحبه دکتری

تقویت رزومه  برای  مصاحبه دکتری در شته های روانشناسی و علوم تربیتی

تقویت رزومه مصاحبه دکتری: رشته های روانشناسی و علوم تربیتی یکی از پر طرفدار ترین رشته های تحصیلی است و جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری در رشته های روانشناسی و علوم تربیتی پس از موفقیت در دو مرحله مهم آزمون کتبی و مصاحبه میسر می‌­شود و یکی از شروط اصلی قبولی در مصاحبه، داشتن رزومه‌­ای قوی و باکیفیت است، به همین دلیل لازم است نکاتی را که در تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری موثر و مفید است، بدانیم و به کار ببندیم.

رزومه یا cv تحصیلی چیست؟

رزومه سندی مکتوب از سوابق تحصیلی و پژوهشی دانشجو است  که به طور خلاصه توانمندی ها و مهارت‌­های او معرفی می کند. رزومه تحصیلی شامل اطلاعات زیر است:

مشخصات عمومی و فردی مانند اطلاعات هویتی شخص و راه­‌های ارتباطی با او و…

سوابق تحصیلی مانند دوره‌­های آموزشی گذرانده و مدارک و افتخارات کسب­شده و…

سوابق پژوهشی مانند قابلیت‌­های علمی و دانشگاهی و پیشینه تحقیقاتی و پروژه‌­های انجام‌­داده و…

سوابق حرفه­‌ای و شغلی مرتبط با رشته تحصیلی با ذکر تاریخ آغاز و پایان فعالیت در آن سمت و…

دوره­‌ه‌ای خاص و کارگاهی گذرانده­‌شده

معرف‌­ها ( افراد دارای صلاحیت در حوزه ای خاص تحصیلی) با مشخصات کامل

توضیح همه اطلاعات فوق در آزمون مصاحبه دکتری بسیار زمان‌بر است، از این­رو باید پیش از روز مصاحبه رزومه دانشجو برای دانشگاه و هیات داوران ارسال شود. رزومه دانشجو هر چه قوی­تر و پربارتر باشد، در قبولی­‌اش موثرتر است، چراکه ۵۰ درصد پذیرش دانشجو در آزمون مصاحبه دکتری به داشتن رزومه قوی بستگی دارد. بر این اساس باید برای تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری تلاش کرد، اما پیش از آن بهتر است با نحوه امتیازدهی به رزومه در آزمون مصاحبه دکتری آشنا شویم.

نحوه امتیازدهی به رزومه تحصیلی در آزمون مصاحبه دکتری

رزومه تحصیلی شامل اطلاعات مختلفی است که به طور کلی به آن­ها اشاره کردیم. جلسه آزمون مصاحبه دکتری ۱۰۰ امتیاز دارد و داوران امتیازدهی به آزمون را به سه بخش کلی فعالیت­‌های آموزشی، فعالیت‌­های پژوهشی و جلسه آزمون دسته­‌بندی می‌­کنند که مجموع فعالیت­های آموزشی ۳۰ امتیاز، فعالیت­های پژوهشی ۴۰ امتیاز و جلسه آزمون مصاحبه ۳۰ امتیاز دارد.

امتیازدهی در بخش فعالیت­های آموزشی به ترتیب زیر انجام می­شود:

داشتن مدرک معتبر زبان بین­المللی: تا ۸ امتیاز

معدل پایه کارشناسی ارشد: تا ۶ امتیاز

جزء برگزیدگان المپیادهای علمی بودن: تا ۵ امتیاز

رتبه دانشگاه محل تحصیل در دوره کارشناسی ارشد: تا ۵ امتیاز

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی: تا ۳ امتیاز

طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد: تا ۳ امتیاز

نکته!

دانشجویان عزیز باید دقت کنند که برای کسب هشت امتیاز از بخش داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی، فقط مدارک TOEFL، TOLIMO، IELTS، MSRT، MHLE، UTEPT مورد قبول است؛ البته دانشگاه آزاد مدرک EPT را نیز می­پذیرد.

گفتنی است پایان‌­نامه جزء واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد است و در معدل این دوره تاثیر به‌­سزایی دارد، بر این اساس، در انجام پایان­‌نامه ارشد باید دقت شود تا کیفیت آن عالی باشد. ما به دانشجویان این دوره تحصیلی پیشنهاد می­‌کنیم مطالب سایت ما را در این زمینه مطالعه کنند؛ برای مثال مطالب زیر:

همان­طور که گفتیم، مجموع امتیازات بخش سوابق پژوهشی دانشجو در آزمون مصاحبه دکتری ۴۰ امتیاز است که به ترتیب زیر بین فعالیت‌­های مختلف تقسیم می‌­شود:

 

مقالات علمی چاپ­‌شده مرتبط با رشته تحصیلی در مجلات معتبر داخلی یا خارجی: تا ۲۲ امتیاز (هر مقاله ۷ امتیاز دارد. همچنین داشتن گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی خارجی تا ۷ امتیاز و داخلی تا ۵ امتیاز دارد و برگزیدگان جشنواره علمی معتبر خارجی تا ۷ امتیاز و داخلی تا ۳ امتیاز کسب می­کنند.)

مقالات علمی چاپ­ شده مرتبط با رشته تحصیلی در مجلات علمی ترویجی: تا ۶ امتیاز (هر مقاله ۲ امتیاز)

مقالات ارائه­ شده در کنفرانس‌­های داخلی یا خارجی: تا ۴ امتیاز (کنفرانس­های داخلی ۱ امتیاز و کنفرانس­های خارجی ۲ امتیاز)

تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی: ۴ امتیاز

کیفیت پایان­‌نامه کارشناسی ارشد: تا ۴ امتیاز (عالی ۴ امتیاز و خیلی خوب ۲ امتیاز)

همان­طور که می‌­بینید، هر کدام از سوابق پژوهشی گفته‌­شده در تقویت رزومه برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری موثرند، اما امتیاز چاپ مقالات علمی بیشتر است؛ بنابراین، به این گزینه اهمیت بیشتری بدهید.

” آشنایی با نحوه نگارش مقاله علمی پژوهشی”

جهت تقویت رزومه در رشته های روانشناسی و علوم تربیتی می توانید با کارشناسان شریف پژوه تماس برقرار کنید و از کم کیف این فرایند اطلاع حاصل کنید.

تعیین حجم نمونه  Determining sample size

حجم نمونه sample size

تعیین حجم نمونه  Determining sample size

حجم نمونه sample size: تعاریف جامعه

نمونه گیری:(sampling)فرایندی که در طی آن بعضی از اعضای یک جمعیت به عنوان نمایندگان معرف کل آن جمعیت انتخاب میشوند.حجم نمونه sample size

جامعه (Population):مجموعه ای از افراد یا واحدهایی که حداقل یک ویژگی مشترک داشته باشند و محقق علاقه مند است نتایج تحقیق را به آنها تعمیم دهد.

  • مثال:بررسی رابطه سبکهای تفکروعملکردمدیران مدارس متوسطه ی شهر شیراز

۱-جامعه آماری:کلیه مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز

  • مثال:بررسی عوامل اقتصادی  اجتماعی  موثر برساختار قدرت در خانواده  در استان فارس

۲-جامعه آماری:کلیه خانواده ها در استان فارس

-جامعه در تحقیق در دو سطح بررسی میشود.

الف)جامعه نهاییThe target population):)جامعه ای که در نهایت نتایج به آن تعمیم پیدا میکند.

ب) جامعه در دسترس:((The study populationجامعه ای که نمونه را از آن انتخاب می کنیم.

نمونه(sample):گروهی از افراد که از جامعه در دسترس انتخاب می شود.

مثال:گروهی از مدیران مدارس متوسطه شیراز

حجم نمونه sample size

انواع تحقیقات:

الف)تحقیقات نمونه ای

ب)تحقیقات سرشماری

مزایای نمونه گیری

۱.هزینه کمتر

۲.سرعت بیشتر

۳.صحت بیشتر

۴.جمع آوری و تحلیل داده ها با جزئیات بیشتر

۵.محفوظ ماندن واحد های جامعه

مراحل نمونه گیری

۱.تعیین و تعریف جامعه مورد نظر

۲.تهیه فهرست دقیق از واحدهای جامعه

۳.انتخاب روش نمونه گیری

۴.تعیین حجم نمونه

عوامل موثر در تعیین حجم نمونه sample size

۱.اهداف و روش تحقیق

۲.امکانات مالی و زمانی محقق

۳.حجم جامعه

۴.وجود متغیرهای کنترل نشده در تحقیق

۵.میزان تاثیرپذیری متغیر وابسته از مستقل

۶.سطح اطمینان و میزان خطای نمونه گیری

۷.همگنی یا ناهمگنی جامعه

۸.میزان روایی و پایایی وسایل اندازه گیری متغیر وابسته

۹.میزان افت آزمودنی ها

روشهای تعیین حجم نمونه sample size

۱.روش تخمین

۲.استفاده از تحقیقات مشابه

۳.استفاده از جداول

۴.استفاده از فرمول

عوامل موثر بر تخمین

حجم جامعه

همگنی یا ناهمگنی جامعه

امکانات،مقدورات و زمان

۱.روش تخمین

جامعه بزرگتر                        نسبت نمونه گیری کوچکتر

جامعه کوچکتر                      نسبت نمونه گیری بزرگتر

همبستگی                                          حداقل ۳۰

علی و آزمایشی                                     حداقل۱۵

توصیفی، زمینه یابی،مقطعی و پیمایشی       حداقل ۱۰۰

نیاز به طبقه بندی جامعه                        حداقل ۲۰تا۵۰برای هر طبقه

۲.استفاده ازتحقیقات مشابه

مطالعه دقیق حداقل سه تحقیق مشابه قبلی

  ۳.استفاده از جداول آماده

جدول کرجسی و مورگان(۱۹۷۰) Krejcie, R. V., & Morgan(1970)

"<yoastmark

S = تعداد نمونه مورد نیاز است

N = تعداد اعضای جامعه است

P = نسبت جمعیت است (در جدول زیر برای تعیین واریانس از نسبت ۰.۵ استفاده شده است.)

d = درجه دقت نسبت بیان شده است (که در این جدول ۰۵/۰ d= در نظر گرفته شده است.)

= مقداری از جدول کای اسکور با یک درجه آزادی در سطح اطمینان ۹۵% است (اگر به جدول  مراجعه کنید این مقدار ۸۴۱/۳ است که جدول مذکور نیز با توجه به این مقدار تهیه شده است.)

 

جدول یامان(۱۹۶۷)                                      Yamane.(1967)

جدول یامان(1967) Yamane.(1967)

جدول یامان(۱۹۶۷) Yamane.(1967)

n=تعداد حجم نمونه

N=تعداد اعضای جامعه

d = درجه دقت نسبت بیان شده است

۴.استفاده از فرمول

ملاک های مورد نیاز در تعیین حجم نمونه در فرمول

  • سطح دقت(the level of precision)
  • سطح اطمینان (the confidance level)

با حجم نمونه رابطه مستقیم دارد.

جدول حجم نمونه بر اساس میزان خطا

جدول حجم نمونه بر اساس میزان خطا

درسطح اطمینان۹۹%نمونه بزرگتری نسبت به ۹۵%

  • درجه تغییر پذیری(degree of variability)

با حجم نمونه رابطه مستقیم دارد.

۱.برآورد حجم  نمونه بر حسب نسبت صفت متغیر در جامعه

=n حجم نمونه
z = انداره متغیر در توزیع نرمال با سطح اطمینان ۱-α
P= نسبتی از جامعه که دارای ویژگی مورد نظر می باشد.
d= اشتباه مجاز یا سطح خطا)بین ۱% تا ۵% )
معمولا سطح اطمینال را ۹۵ درصد یا ۹۹ درصد  در نظر می گیرند و نمره z مربوط به آن را در منحنی توزیع نرمال تعیین می کنند.

معمولا سطح اطمینال را ۹۵ درصد یا ۹۹ درصد  در نظر می گیرند و نمره z مربوط به آن را در منحنی توزیع نرمال تعیین می کنند.

 نمره  Ζآزمون های یک دامنه و دو دامنه با سطح اطمینان:

سطح اطمینان آلفا (α)

یا احتمال خطا

اندازه z
یک دامنه دو دامنه
۹۵% ۵% ۱.۶۴۵ ۱.۹۶
۹۹% ۱% ۲.۳۳ ۲.۵۸

 

 

۱.برآورد حجم  نمونه بر حسب نسبت صفت متغیر در جامعه

مثال:

فرض کنید می خواهیم تعداد نمونه لازم را برای برآورد نسبت مدیرانی که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته مدیریت آموزشی هستند در یک استان در سطح اطمینان ۹۵% برآورد کنیم.ضمنا اشتباه مجاز ۵%  در نظر گرفته شده است.تعداد نمونه چقدر خواهد بود.

می خواهیم تعداد نمونه لازم را برای برآورد نسبت مدیرانی که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته مدیریت آموزشی هستند در یک استان در سطح اطمینان ۹۵% برآورد کنیم.ضمنا اشتباه مجاز ۵%  در نظر گرفته شده است.تعداد نمونه چقدر خواهد بود.

 

اصلاح حجم نمونه

اصلاح حجم نمونه

اصلاح حجم نمونه

: حجم نمونه اولیه بدست آمده

N : حجم جمعیت است

لازم است حجم جامعه را بدانیم.

۲.برآوردحجم نمونه بر حسب میانگین صفت متغیر

برآوردحجم نمونه بر حسب میانگین صفت متغیر

برآوردحجم نمونه بر حسب میانگین صفت متغیر

n= حجم نمونه

=zانداره متغیر در توزیع نرمال با سطح اطمینان  ۱-α

d= اشتباه مجاز یا سطح خطا

۲.برآوردحجم نمونه بر حسب میانگین صفت متغیر

۱-مثال: بین راهبردهای خود تنظیمی و خود کارامدی رابطه مثبت وجود دارد.

۲-مثال: بین راهبردهای خود تنظیمی و خود کارامدی رابطه مثبت وجود دارد.

انحراف معیارخودکارامدی:۵

حجم نمونه در سطح ۹۵ درصد 

"<yoastmark

    حجم نمونه در سطح ۹۹ درصد

"<yoastmark

 

 

 

https://sharifpajooh.ir/

ارائه‌کننده خدمات پژوهشی در پایان‌نامه ارشد و دکتری:

مشاوره پژوهشی

انتخاب موضوع

تهیه پرسشنامه آنلاین

تحلیل آماری (SPSS,AMOS, PLS)

E-mail: sharifpajooh.ir@gmail.com

۰۹۱۳۷۲۴۰۲۷۰

فرض کنید می خواهیم تعداد نمونه لازم را برای برآورد نسبت مدیرانی که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته مدیریت آموزشی هستند در یک استان در سطح اطمینان ۹۵% برآورد کنیم.ضمنا اشتباه مجاز ۵%  در نظر گرفته شده است.تعداد نمونه چقدر خواهد بود. لازم را برای برآورد نسبت مدیرانی که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته مدیریت آموزشی هستند در یک استان در سطح اطمینان ۹۵% برآورد کنیم.ضمنا اشتباه مجاز ۵%  در نظر گرفته شده است.تعداد نمونه چقدر خواهد بود تعداد نمونه لازم را برای برآورد نسبت مدیرانی که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته مدیریت آموزشی هستند در یک استان در سطح اطمینان ۹۵% برآورد کنیم.ضمنا اشتباه مجاز ۵%  در نظر گرفته شده است.تعداد نمونه چقدر خواهد بود. ۲-مثال: بین راهبردهای خود تنظیمی و خود کارامدی رابطه مثبت وجود دارد.

 

مقاله علمی پژوهشی RESEARCH ARTICLE

نگارش مقاله علمی پژوهشی (WRITING A SCIENTIFIC RESEARCH ARTICLE)

| قالب برای مقاله علمی پژوهشی | مقاله خود را ویرایش کنید! | 

نگارش مقاله علمی پژوهشی (WRITING A SCIENTIFIC RESEARCH ARTICLE)

نگارش مقاله علمی پژوهشی (WRITING A SCIENTIFIC RESEARCH ARTICLE)

مقاله علمی پژوهشی[۱]  روشی را برای دانشمندان فراهم می کند تا با سایر دانشمندان در مورد نتایج تحقیقات خود ارتباط برقرار کنند. برای این مقالات از قالب استانداردی استفاده می شود که در آن نویسنده تحقیق را به شیوه ای منظم و منطقی ارائه می دهد. این لزوماً نشان دهنده ترتیبی نیست که شما کار را انجام داده اید یا در مورد آن فکر کرده اید. این قالب عبارت است از:

| عنوان[۲] | نویسندگان[۳] | چکیده[۴] | | مقدمه[۵] | مواد و روش ها[۶] | نتایج (با جداول و شکل ها)[۷] | بحث[۸] | قدردانی[۹] | منابع و رفرنس ها[۱۰]

 

عنوان مقاله علمی پژوهشی (RESEARCH TITLE)

سعی کنید عنوان خود را به اندازه کافی مشخص کنید که محتوای مقاله را توصیف کند، اما نه آنقدر فنی که فقط متخصصان آن را درک کنند. عنوان باید برای مخاطب مورد نظر مناسب باشد.

عنوان معمولاً موضوع مقاله را شرح می دهد: تأثیر سیگار بر عملکرد تحصیلی.

گاهی اوقات عنوانی که نتایج را خلاصه می کند مؤثرتر است: دانش آموزانی که سیگار می کشند نمرات پایین تری می گیرند.

 

نویسندگان(AUTHORS)

  1. شخصی که کار را انجام داده و مقاله را نوشته است به طور کلی به عنوان اولین نویسنده یک مقاله تحقیقاتی ذکر شده است.
  2. برای مقالات منتشر شده، سایر افرادی که سهم قابل توجهی در کار داشته اند نیز به عنوان نویسنده فهرست می شوند. قبل از درج نام استاد راهنمای خود به عنوان نویسنده مشترک، از او اجازه بگیرید.

 

چکیده(RESEARCH ABSTRACT)

  1. یک چکیده، یا خلاصه، همراه با یک مقاله تحقیقاتی منتشر می شود و به خواننده یک “پیش نمایش” (preview) از آنچه در آینده خواهد آمد، ارائه می دهد. این چکیده ها همچنین ممکن است به طور جداگانه در منابع کتابشناختی مانند Biologic al Abstracts منتشر شوند. آنها به دانشمندان دیگر اجازه می دهند تا به سرعت مقالات علمی بزرگ را اسکن کنند و تصمیم بگیرند که کدام مقاله را می خواهند به طور عمیق بخوانند. چکیده باید به لحاظ فنی از خود مقاله پایین تر باشد. شما نمی خواهید مخاطبان بالقوه خود را از خواندن مقاله خود منصرف کنید.
  2. چکیده شما باید یک پاراگراف از ۱۰۰ تا ۲۵۰ کلمه باشد که خلاصه ای از هدف، روش ها، نتایج و نتیجه گیری مقاله باشد.
  3. گنجاندن همه این اطلاعات تنها در چند کلمه آسان نیست. با نوشتن خلاصه‌ای شروع کنید که شامل هر چیزی است که فکر می‌کنید مهم است، و سپس به تدریج آن را با حذف کلمات غیرضروری به اندازه کوچک کنید و در عین حال مفاهیم لازم را حفظ کنید.
  4. از اختصارات یا نقل قول ها در چکیده استفاده نکنید. باید بتواند به تنهایی بدون هیچ پاورقی باشد.

 

معرفی(RESEARCH INTRODUCTION)

در پژوهش خود چه سوالی پرسیدید؟ چرا جالب است؟ مقدمه ادبیات مربوطه را خلاصه می کند تا خواننده بفهمد که چرا به سؤالی که پرسیده اید علاقه مند بوده اید. پاراگراف یک تا چهار باید کافی باشد. با جمله ای پایان دهید که سوال خاصی را که در این آزمایش پرسیده اید توضیح می دهد.

مواد و روش ها (RESEARCH MATERIALS AND METHODS)

  1. چگونه و از چه روشی به سوال پژوهش خود پاسخ دادید؟ در اینجا باید اطلاعات کافی وجود داشته باشد تا به دانشمند دیگری اجازه دهد پژوهش شما را تکرار کند. به مقالات دیگری که در زمینه شما منتشر شده اند نگاهی بیندازید تا در مورد آنچه در این بخش گنجانده شده است ایده بگیرید.
  2. اگر پروتکل پیچیده ای داشتید، گنجاندن نمودار، جدول یا فلوچارت برای توضیح روش هایی که استفاده کرده اید ممکن است مفید باشد.
  3. نتایج را در این قسمت قرار ندهید. با این حال، می‌توانید نتایج اولیه‌ای را که برای طراحی آزمایش اصلی که در مورد آن گزارش می‌دهید استفاده شده است، اضافه کنید. (“در یک مطالعه مقدماتی، من جغدها را به مدت یک هفته مشاهده کردم و متوجه شدم که ۷۳٪ از فعالیت حرکتی آنها در طول شب رخ می دهد، و بنابراین همه آزمایش های بعدی را بین ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح انجام دادم.”)
  4. ملاحظات اخلاقی مرتبط را ذکر کنید. اگر از سوژه های انسانی استفاده کردید، آیا آنها رضایت دادند که شرکت کنند؟ اگر از حیوانات استفاده می کردید، چه اقداماتی برای به حداقل رساندن درد انجام دادید؟

نتایج(RESEARCH RSESULT)

  1. این جایی است که شما نتایجی را که به دست آورده اید ارائه می دهید. در صورت لزوم از نمودارها و جداول استفاده کنید، اما یافته های اصلی خود را نیز در متن خلاصه کنید. نتایج را مورد بحث قرار ندهید یا در مورد اینکه چرا اتفاقی افتاده است حدس و گمان نکنید. کلاه در بحث و گفتگو می رود.
  2. لزوماً لازم نیست تمام داده هایی را که در طول ترم به دست آورده اید، درج کنید. این یک دفتر خاطرات نیست
  3. از روش های مناسب برای نمایش داده ها استفاده کنید. سعی نکنید داده ها را دستکاری کنید تا به نظر برسد که شما بیشتر از آنچه واقعا انجام داده اید انجام داده اید.

جداول و نمودارها (TABLES AND GRAPHS)

  1. اگر داده‌های خود را در یک جدول یا نمودار ارائه می‌کنید، عنوانی را که در جدول وجود دارد را توضیح دهید (“فعالیت آنزیم در دماهای مختلف”، نه “نتایج من”.) برای نمودارها، باید محورهای x و y را نیز برچسب بزنید.
  2. از جدول یا نمودار صرفاً برای «فانتزی بودن» استفاده نکنید. اگر بتوانید اطلاعات را در یک جمله خلاصه کنید، جدول یا نمودار لازم نیست.

بحث(RESEARCH DISCUSSION)

  1. مهم ترین نتایج را برجسته کنید، اما آنچه را که در بخش نتایج نوشته اید را فقط تکرار نکنید. این نتایج چگونه با سوال اصلی مرتبط است؟ آیا داده ها فرضیه شما را تایید می کنند؟ آیا نتایج شما با آنچه دیگر محققین گزارش کرده اند مطابقت دارد؟ اگر نتایج شما غیرمنتظره بود، سعی کنید دلیل آن را توضیح دهید. آیا راه دیگری برای تفسیر نتایج شما وجود دارد؟ چه تحقیقات بیشتری برای پاسخ به سوالات مطرح شده توسط نتایج شما لازم است؟ نتایج ما چگونه با تصویر بزرگ مطابقت دارد؟
  2. با یک خلاصه یک جمله ای از نتیجه گیری خود پایان دهید و بر دلیل مرتبط بودن آن تأکید کنید.

قدردانی(RESEARCH ACKNOWLEDGMENTS)

در این بخش شما می‌توانید از کسانی که در پژوهش کمک کردند، یا کمک‌های مهم دیگری مانند بحث در مورد پروتکل، نظر دادن در مورد نسخه خطی، یا خرید پیتزا برایتان تشکر کنید.

منابع (ادبیات ذکر شده)  REFERENCES (LITERATURE CITED) 

چندین راه ممکن برای سازماندهی این بخش وجود دارد. در اینجا یک راه متداول استفاده می شود:

  1. در متن، ادبیات را در جاهای مناسب ذکر کنید:
  2. در بخش مراجع، استنادها را به ترتیب حروف الفبا فهرست کنید.

مقاله خود را ویرایش کنید!!!

در نوشته‌هایم به طور میانگین حدود ده صفحه در روز است. متأسفانه، همه آنها یک صفحه هستند.

مایکل آلی، پیشه نویسی علمی

بخش عمده ای از هر تکلیف نوشتن شامل بازنویسی است.

دقیق بنویس(Write accurately)

نوشته علمی باید دقیق باشد. اگرچه ممکن است مربیان نویسندگی به شما بگویند که از یک کلمه دو بار در یک جمله استفاده نکنید، اما برای نوشتن علمی که باید دقیق باشد اشکالی ندارد. (دانشجویی که سعی می کرد کلمه “همستر” را تکرار نکند، این جمله گیج کننده را تولید کرد: “وقتی همستر را با حیوانات دیگر در قفس گذاشتم، پستانداران کوچک شروع به بازی کردند.”)

مراقب کلمات متداول اشتباه باشید:

گلبول های قرمز، که در خون هستند، حاوی هموگلوبین هستند.

گلبول های قرمز موجود در خون حاوی هموگلوبین هستند. (اشتباه است. این جمله نشان می دهد که گلبول های قرمز در جای دیگری وجود دارند که حاوی هموگلوبین نیستند.)

واضح بنویس(Write clearly)
  1. در سطحی بنویسید که برای مخاطبان شما مناسب باشد.
  2. از صدای فعال استفاده کنید. واضح تر و مختصرتر از صدای منفعل است.
  3. از سوم شخص استفاده کنید.
 مختصر بنویس(Write succinctly)
  1. به جای اسم انتزاعی از افعال استفاده کنید
  2. سعی کنید از کلمات کوتاه استفاده کنید.
  3. تا جای ممکن از اصطلاحات مختصر(اختصار) استفاده کنید.
  4. از جملات کوتاه استفاده کنید.
گرامر، املا و علائم نگارشی خود را بررسی کنید
  1. می توانید از نرم افزر های غلط‌گیر املا استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که همه اشتباهات را نمی‌فهمند.
  2. از کاما غیر ضروری، استفاده نکنید،
  3. به دقت تصحیح کنید تا ببینید آیا کلمه ای نادرست دارید.
منابع مفید برای مطالعه:

Victoria E. McMillan, Writing Papers in the Biological Sciences, Bedford Books, Boston, 1997

The best. On sale for about $18 at Labyrinth Books, 112th Street. On reserve in Biology Library

Jan A. Pechenik, A Short Guide to Writing About Biology, Boston: Little, Brown, 1987

Harrison W. Ambrose, III & Katharine Peckham Ambrose, A Handbook of Biological Investigation, 4th edition, Hunter Textbooks Inc, Winston-Salem, 1987

Particularly useful if you need to use statistics to analyze your data. Copy on Reference shelf in Biology Library.

Robert S. Day, How to Write and Publish a Scientific Paper, 4th edition, Oryx Press, Phoenix, 1994.

Earlier editions also good. A bit more advanced, intended for those writing papers for publication. Fun to read. Several copies available in Columbia libraries.

William Strunk, Jr. and E. B. White, The Elements of Style, 3rd ed. Macmillan, New York, 1987.

Several copies available in Columbia libraries.  Strunk’s first edition is available on-line.

https://sharifpajooh.ir/

ارائه‌کننده خدمات پژوهشی به دانشجویان ارشد و دکتری:

در رشته های علوم انسانی(روانشناسی، علوم تربیتی…)

مشاوره پژوهشی

انتخاب موضوع

تهیه پرسشنامه آنلاین

تدوین مقاله علمی پژوهشی

تحلیل آماری (SPSS,AMOS, PLS)

E-mail: sharifiardani88@gmail.com

[۱] Scientific research articles

[۲] Title

[۳] Authors

[۴] ABSTRACT

[۵] introduction

[۶] Materials and Methods

[۷] Results (with Tables and Figures

[۸] Discussion

[۹] Acknowledgments

[۱۰] Literature Cited

فرزند پروری متمرکز بر شفقت

پرورش محیط های خانوادگی برای کودکان: فرزند پروری متمرکز بر شفقت به عنوان شکلی از مداخله والدین

سبک فرزندپروری که کودک دریافت می کند تأثیرات طولانی مدت عمیقی بر زندگی آن کودک دارد. با این حال، نرخ بدرفتاری با کودکان در سطح جهان بالا است (هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای توسعه یافته)، که نشان می دهد بسیاری از کودکان در سراسر جهان در محیط های سمی بزرگ می شوند. برنامه های فرزندپروری مبتنی بر شواهد (EBPPs) نشان داده شده است که تأثیرات مثبتی بر بهبود سبک فرزندپروری دارد، در حالی که مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری دوران کودکی را کاهش می دهد. EBPPها از نیاز به پرداختن به مشکلات رفتاری بیرونی و رسیدگی به مشکلات رفتار سرچشمه می گیرند، و انطباق به هدف اصلی این مدل های فرزندپروری تبدیل شد. بنابراین، بسیاری از EBPP ها در دورانی توسعه یافتند که رویکردهای مبتنی بر نظریه یادگیری اجتماعی و عاملی برای فرزندپروری برجسته‌ترین بودند و این مدل‌های فرزندپروری هنوز هم امروزه رواج دارند. این مقاله یک هدف اصلی دارد – نشان دادن اینکه چگونه نسل بعدی EBPPها باید بر اساس سیستم‌های انگیزشی مراقبتی تکامل‌یافته و پردازش احساسات وابسته باشد، که مستلزم درک فرآیندهای تکامل‌یافته در مراقبت از والدین-فرزند است. این رویکرد جدید به فرزندپروری، “والدین متمرکز بر شفقت” نامیده می شود و این رویکرد جدید در فرزندپروری توضیح داده خواهد شد.

کلمات کلیدی: شفقت فرزندپروری؛ فرزندپروری متمرکز بر شفقت؛ محیط های پرورشی؛ فرزندپروری

 

Kirby, J. N. (2019). Nurturing Family Environments for Children: Compassion-Focused Parenting as a Form of Parenting Intervention. Education Sciences, 10(1), 3. doi:10.3390/educsci10010003

درمان پذیرش و تعهد برای خودانگاری وزن از طریق خودیاری هدایت‌شده

درمان پذیرش و تعهد برای خودانگاری وزن از طریق خودیاری هدایت‌شده

لوین، ام. ای.، پاتس، اس.، هیگر، جی.، و لیلیس، جی. (۲۰۱۸). ارائه درمان پذیرش و تعهد برای خودانگاری وزن از طریق خودیاری هدایت‌شده: نتایج یک کارآزمایی آزمایشی باز.

خلاصه

خودانگاری وزنی[۱] یک هدف امیدوارکننده برای مداخلات نوآورانه است که به دنبال بهبود نتایج در میان افراد دارای اضافه وزن/چاق هستند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) ممکن است یک رویکرد مؤثر برای کاهش خودانگاری وزن باشد، اما نسخه خودیاری هدایت‌شده این مداخله ممکن است انتشار گسترده را بهبود بخشد. این آزمایش باز آزمایشی به دنبال ارزیابی پذیرش بالقوه و اثربخشی یک مداخله خودیاری هدایت‌شده ACT، شامل مربیگری و کتاب خودیاری، با نمونه‌ای متشکل از ۱۳ فرد دارای اضافه وزن/چاق با خودانگاری با وزن بالا بود. نتایج حاکی از درجه بالایی از مشارکت برنامه (۷۷٪ مداخله را تکمیل کردند) و رضایت بود.

شرکت کنندگان در طول زمان در نتایجی از جمله خودانگاری وزن، خوردن عاطفی، رفتارهای مدیریت وزن، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت و افسردگی بهبود یافتند. اگرچه یک نتیجه مستقیم هدفمند نبود، اما شرکت کنندگان در وزن اندازه گیری شده به طور عینی بهبود یافتند، با میانگین ۴.۱۸ پوند از دست دادن طی ۷ هفته، اما در پیگیری ۳ ماهه وزن گزارش شده توسط خود بهبود نیافتند. فرآیندهای تغییر در طول زمان بهبود یافتند، از جمله انعطاف ناپذیری روانی، اقدام ارزشمند و دلایل کاهش وزن. اثرات مربیگری نشان‌دهنده حفظ و بهبود بیشتر در طول زمان با یک مربی در مقابل دیگری است، که نشان می‌دهد ویژگی‌های مربیگری می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد. به طور کلی، این نتایج پشتیبانی اولیه برای مقبولیت و اثربخشی یک برنامه هدایت‌شده خودیاری ACT برای خودانگاری وزن ارائه می‌کند. پیامدهای این نتایج و چگونگی رسیدگی به چالش‌های بالینی با خودیاری هدایت‌شده مورد بحث قرار می‌گیرد.

 دانلودپروتکل رفتار درمانی شناختی چاقی Obesity

مبانی نظری چاقی ۲۰۱۵ Obesity

Levin, M. E., Potts, S., Haeger, J., & Lillis, J. (2018). Delivering acceptance and commitment therapy for weight self-stigma through guided selfhelp: Results from an open pilot trial. Cognitive and Behavioral Practice, 25(1), 87–۱۰۴. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2017.02.002

Abstract

Weight self-stigma is a promising target for innovative interventions seeking to improve outcomes among overweight/obese individuals. Preliminary research suggests acceptance and commitment therapy (ACT) may be an effective approach for reducing weight self-stigma, but a guided self-help version of this intervention may improve broad dissemination. This pilot open trial sought to evaluate the potential acceptability and efficacy of a guided self-help ACT intervention, included coaching and a self-help book, with a sample of 13 overweight/obese individuals high in weight self-stigma.

Results indicated a high degree of program engagement (77% completed the intervention) and satisfaction. Participants improved on outcomes over time including weight self-stigma, emotional eating, weight management behaviors, health-related quality of life, and depression. Although not a directly targeted outcome, participants improved on objectively measured weight, with an average of 4.18 pounds lost over 7 weeks, but did not improve on self-reported weight at 3-month follow-up. Processes of change improved over time, including psychological inflexibility, valued action and reasons to lose weight. Coaching effects indicated greater retention and improvements over time with one coach vs. the other, suggesting characteristics of coaching can affect outcomes. Overall, these results provide preliminary support for the acceptability and efficacy of a guided self-help ACT program for weight self-stigma. Implications of these results and how to address clinical challenges with guided self-help are discussed.

[۱] Weight self-stigma

درمان پذیرش و تعهد برای کنترل وزن

درمان پذیرش و تعهد برای کنترل وزن

لیلیس، جی.، و کندرا، ک. ای. (۲۰۱۴). درمان پذیرش و تعهد برای کنترل وزن: مدل، شواهد و مسیرهای آینده .

خلاصه

برنامه های کاهش وزن رفتاری به کاهش وزن کوتاه مدت قابل توجهی دست می یابند. با این حال ساییدگی و کاهش وزن ضعیف همچنان مشکلات قابل توجهی هستند. اخیراً از درمان پذیرش و تعهد (ACT) در تلاشی برای بهبود نتایج بلندمدت استفاده شده است.

این مقاله مفهومی به تشریح رویکرد استاندارد رفتاری و ACT برای کنترل وزن می‌پردازد، مزایا و موانع بالقوه رویکردهای ترکیبی را مورد بحث قرار می‌دهد، ACT فعلی را برای تحقیقات نتیجه کنترل وزن به طور خلاصه مرور می‌کند، و سوالات تجربی مهمی را که باقی می‌ماند برجسته می‌کند. شواهد فعلی نشان می دهد که ACT می تواند به عنوان یک درمان اضافی یا در قالب ترکیبی برای بهبود نتایج کاهش وزن طولانی مدت مفید باشد. مطالعات بزرگتر با پیگیری طولانی تر و همچنین مطالعاتی با هدف شناسایی بهترین روش برای ترکیب درمان های استاندارد و ACT و همچنین اینکه چه کسی از این رویکردها بیشتر سود می برد، مورد نیاز است.

 دانلود پروتکل رفتار درمانی شناختی چاقی Obesity

مبانی نظری چاقی ۲۰۱۵ Obesity

 

Lillis, J., & Kendra, K. E. (2014). Acceptance and commitment therapy for weight control: Model, evidence, and future directions. Journal of Contextual Behavioral Science, 3(1), 1–۷. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.

Abstract

Behavioral weight loss programs achieve substantial short-term weight loss; however attrition and poor weight loss maintenance remain significant problems. Recently, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) has been used in an attempt to improve long-term outcomes. This conceptual article outlines the standard behavioral and ACT approach to weight control, discusses potential benefits and obstacles to combing approaches, briefly reviews current ACT for weight control outcome research, and highlights significant empirical questions that remain. The current evidence suggests that ACT could be useful as an add-on treatment, or in a combined format, for improving long-term weight loss outcomes. Larger studies with longer follow-up are needed as well as studies that aim to identify how best to combine standard treatments and ACT and also who would benefit most from these approaches.

مداخلات مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی برای تغییر رفتار سلامت

روشه، ای.  کروسکا، ای.،  و دنبورگ، ن. (۲۰۱۹). مداخلات مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی برای تغییر رفتار سلامت: مرورهای سیستماتیک و متاآنالیزها

خلاصه

مسائل مربوط به سلامت رفتاری مانند سیگار کشیدن و اضافه وزن عوامل خطر برای انواع پیامدهای نامطلوب سلامتی از جمله مرگ و میر هستند. در طول دهه گذشته، تعداد فزاینده‌ای از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، اثربخشی مداخلات مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی را برای ترک سیگار و کاهش وزن بررسی کرده‌اند. هدف از بررسی‌های متا تحلیلی فعلی، ترکیب کمی ادبیات موجود در مقایسه این مداخلات با کنترل‌های الف) ترک سیگار و ب) پیامدهای کاهش وزن بود. جستجوها ۱۷ مطالعه ترک سیگار و ۳۱ مطالعه کاهش وزن را مشخص کردند که واجد شرایط ورود بودند.

نتایج متاآنالیز نشان داد که یک اثر غیر معنی‌دار به نفع مداخلات مبتنی بر پذیرش و ذهن‌آگاهی بر کنترل‌ها برای ترک سیگار (OR=1.13) و یک اثر کوچک و معنی‌دار به نفع این مداخلات نسبت به کنترل‌ها برای نتایج کاهش وزن (Hedge’s g=0.30). ناهمگونی آماری و خطر سوگیری ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل های فرعی و متارگرسیون برای بررسی متغیرهای تعدیل کننده (مانند ویژگی های نمونه و مداخله) انجام شد. یافته ها نشان داد که مداخلات مبتنی بر پذیرش و ذهن آگاهی حداقل به اندازه شرایط کنترل فعال مؤثر است. با توجه به خطرات قابل توجه سلامتی مرتبط با سیگار کشیدن و اضافه وزن، این یافته ها پیامدهای بالینی و سلامت عمومی مهمی دارند. محدودیت‌ها (به عنوان مثال، دوران کودکی نسبی ادبیات؛ عدم تنوع در جمعیت‌شناسی نمونه) و جهت‌گیری‌های آینده (به عنوان مثال، کاوش بیشتر در مورد واسطه‌ها و تعدیل‌کنندگان تغییر) مورد بحث قرار گرفته‌اند.

Roche, A., Kroska, E., & Denburg, N. (2019). Acceptance-and mindfulness based interventions for health behavior change: Systematic reviews and meta-analyses. Journal of Contextual Behavioral Science, 13, 74–۹۳. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2019.06.002

Abstract

Behavioral health issues such as smoking and overweight are risk factors for a variety of adverse health outcomes, including mortality. Over the past decade, a growing number of randomized controlled trials have examined the efficacy of acceptance- and mindfulness-based interventions for smoking cessation and weight loss. The purpose of the current meta-analytic reviews was to quantitatively synthesize the existing literature comparing these interventions to controls for a) smoking cessation and b) weight loss outcomes. Searches identified 17 smoking cessation studies and 31 weight loss studies eligible for inclusion. Meta-analytic results indicated a non-significant effect favoring acceptance- and mindfulness-based interventions over controls for smoking cessation (OR = ۱.۱۳) and a small, significant effect favoring these interventions over controls for weight loss outcomes (Hedge’s g = ۰.۳۰).

Statistical heterogeneity and risk of bias were assessed. Subgroup and meta-regression analyses were conducted to examine moderating variables (e.g., sample and intervention characteristics). The findings indicated that acceptance- and mindfulness-based interventions were at least as efficacious as active control conditions. Given the significant health risks associated with smoking and overweight, these findings have important clinical and public health implications. Limitations (e.g., relative infancy of the literature; lack of diversity in sample demographics) and future directions (e.g., further exploration of mediators and moderators of change) are discussed.

نقش ذهن آگاهی، غذا خوردن آگاهانه و خوردن شهودی در تغییر رفتارهای خوردن

نقش ذهن آگاهی، غذا خوردن آگاهانه و خوردن شهودی در تغییر رفتارهای خوردن

وارن، اسمیت و اشول (۲۰۱۷). مروری بر ادبیات ساختاریافته در مورد نقش ذهن آگاهی، غذا خوردن آگاهانه و خوردن شهودی در تغییر رفتارهای خوردن: اثربخشی و مکانیسم‌های بالقوه مرتبط.

خلاصه

 مقدمه:

این محققان معتقدند که نقش ذهن آگاهی، غذا خوردن آگاهانه و مفهوم جدیدتر از غذا خوردن شهودی در تعدیل عادات غذایی حوزه ای است که مورد توجه فزاینده است. در این پژوهش مرور ساختار یافته، خلاصه‌ای از شواهد فعلی همراه با جزئیات مداخلات انجام شده و ابزارهای اندازه‌گیری پیامدها ارائه می‌شود.این بررسی شصت و هشت مقاله را به همراه داشت؛ بیست و سه مداخله در جمعیت چاق/ دارای اضافه وزن. بیست و نه مداخله در جمعیت های با وزن طبیعی. شانزده مطالعه مشاهده ای، که سه مورد از آنها در جمعیت های دارای اضافه وزن/چاق انجام شد.

نتایج:

شواهد قانع‌کننده‌ای برای اثربخشی تمرکز حواس و غذا خوردن آگاهانه در مدیریت وزن وجود ندارد. رویکردهای مبتنی بر ذهن آگاهی ممکن است از افزایش وزن جلوگیری کنند. کاهش مصرف غذا در برخی از مطالعات در جمعیت های دارای اضافه وزن و چاق مشاهده شد، اما این در مطالعات بر روی جمعیت های با وزن طبیعی کمتر مشهود بود. پایه شواهد برای خوردن آگاهانه  تا به امروز محدود است و تحقیقات بیشتری برای بررسی پتانسیل آن در تغییر رفتارهای غذایی مورد نیاز است.

به نظر می‌رسد که ذهن‌آگاهی با افزایش آگاهی از نشانه‌های درونی و نه بیرونی برای خوردن کار می‌کند. تمرکز حواس و تغذیه آگاهانه این پتانسیل را دارد که به رفتارهای غذایی مشکل ساز و چالش هایی که بسیاری در کنترل مصرف غذا با آن مواجه هستند، رسیدگی کند. به نظر می رسد تشویق یک رویکرد تغذیه آگاهانه پیام مثبتی باشد که در توصیه های عمومی مدیریت وزن به عموم گنجانده شود.

 

Warren, J. M., Smith, N., & Ashwell, M. (2017). A structured literature review on the role of mindfulness, mindful eating and intuitive eating in changing eating behaviours: Effectiveness and associated potential mechanisms. Nutrition Research Reviews, 30(2), 272–۲۸۳. https://doi. org/10.1017/S0954422417000154

Abstract

INTRODUCTION

The role of mindfulness, mindful eating and a newer concept of intuitive eating in modulating eating habits is an area of increasing interest. In this structured literature review, a summary of the current evidence is presented, together with details of interventions undertaken and the tools to measure outcomes.It is broad in scope given the emerging evidence base in this area. The review yielded sixty-eight publications: twenty-three interventions in obese/overweight populations; twenty-nine interventions in normal-weight populations; sixteen observational studies, three of which were carried out in overweight/obese populations. Mindfulness-based approaches appear most effective in addressing binge eating, emotional eating and eating in response to external cues.

RESULTS

There is a lack of compelling evidence for the effectiveness of mindfulness and mindful eating in weight management. Mindfulness-based approaches may prevent weight gain. Reduced food intake was seen in some of the studies in overweight and obese populations, but this was less apparent in the studies in normal-weight populations. The evidence base for intuitive eating is limited to date and further research is needed to examine its potential in altering eating behaviours.Mindfulness appears to work by an increased awareness of internal, rather than external, cues to eat.

Mindfulness and mindful eating have the potential to address problematic eating behaviours and the challenges many face with controlling their food intake. Encouraging a mindful eating approach would seem to be a positive message to be included in general weight management advice to the public.

اثرات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر تغییرات سبک زندگی و رفتاری

اثرات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر تغییرات سبک زندگی و رفتاری

یلدیز،  (۲۰۲۰). ااثرات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر تغییرات سبک زندگی و رفتاری: مروری سیستماتیک از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده.

خلاصه

هدف

برای تعیین، ارزیابی و ترکیب بهترین شواهد موجود در مورد اثرات عملگرایانه مبتنی بر شواهد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر سبک زندگی و تغییرات رفتاری (

طراحی و روش ها

فرمول‌های PICOS برای بهبود استراتژی جستجوی این مرور سیستماتیک با هدف یافتن شواهد مناسب و پرسیدن سؤالات مناسب استفاده شد. مقالات ارزیابی شده با استفاده از چک لیست PRISMA و ابزارهای استاندارد ارزیابی انتقادی و استخراج داده های موسسه Joanna Briggs مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند.

یافته ها

این مطالعه شامل ۳۰ کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCT) بود که معیارهای تحقیق را برآورده می‌کردند. اگرچه RCT های گنجانده شده به خودی خود دارای محدودیت های متعددی هستند، نتایج این مطالعه نشان داد که ACT به حفظ LBC های طولانی مدت کمک می کند (به عنوان مثال، مدیریت وزن، مقابله موثر با مشکلات مرتبط با مواد و اعتیاد، خوردن و فعالیت بدنی).

مفاهیم تمرین

با توجه به اینکه ACT یک رویکرد تشخیصی است که LBC های مرتبط با سلامت را در بسیاری از بیماری ها و جمعیت ها ترویج می کند، منطقی به نظر می رسد که پزشکان از ACT برای دستیابی به نتایج عملی استفاده کنند و آزمایش کنند.

 دانلودپروتکل رفتار درمانی شناختی چاقی Obesity

مبانی نظری چاقی ۲۰۱۵ Obesity

Yıldız, E. (2020). The effects of acceptance and commitment therapy on lifestyle and behavioral changes: A systematic review of randomized controlled trials. Perspectives in Psychiatric Care, 56(3), 657–۶۹۰. https://doi.org/10.1111/ppc.12482

Abstract

Purpose

To determine, evaluate, and synthesize the best available evidence about the evidence-based pragmatic effects of acceptance and commitment therapy (ACT) on lifestyle and behavioral changes (LBCs).

Design and Methods

The PICOS formulations were used to improve the search strategy of this systematic review with the aim to find the right evidence and ask the right questions. The assessed articles were subjected to quality assessment using the PRISMA checklist and the Joanna Briggs Institute’s standardized critical assessment and data extraction tools.

Findings

This study involved 30 randomized controlled trials (RCTs) which met the research criteria. Although the included RCTs have several limitations in themselves, the results of this study suggested that the ACT will help maintain long-term LBCs (eg, weight management, effective coping with ons.