تأثیر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی در چاقی

تأثیر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی در چاقی

گرینی-اوسوبینی، وارالو، گرانیز، کاتیولی، کنسولی، باستونی، … مولیناری (۲۰۲۱) در این زمینه به پژوهشی با عنوان «  تأثیر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی در بزرگسالان مبتلا به چاقی.

چاقی یک مشکل بهداشتی جهانی است که بر سلامت جسمی و روانی و رفاه تاثیر می گذارد. انعطاف پذیری روانی یکی از مولفه های کلیدی مرتبط با سلامت روانی است. این مطالعه مقطعی با هدف بررسی تأثیر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی در یک نمونه ۲۲۰ نفری از افراد چاق انجام شد. تحلیل چند متغیره برای بررسی نقش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در توضیح بهزیستی روان‌شناختی، کنترل عوامل مخدوش‌کننده (جنس، سن و شاخص توده بدن) انجام شد. بر اساس نتایج، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بهزیستی روان‌شناختی را به‌طور معناداری تبیین می‌کند. این مطالعه شواهد بیشتری از تأثیر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی ارائه می‌دهد. همچنین از اهمیت ادغام انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در مداخلات روان‌شناختی برای چاقی حمایت بیشتری می‌کند

چاقی یک مشکل بهداشتی جهانی است که بر سلامت جسمی و روانی و رفاه تاثیر می گذارد.  تحلیل چند متغیره برای بررسی نقش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در توضیح بهزیستی روان‌شناختی، کنترل عوامل مخدوش‌کننده (جنس، سن و شاخص توده بدن) انجام شد. بر اساس نتایج، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بهزیستی روان‌شناختی را به‌طور معناداری تبیین می‌کند. این مطالعه شواهد بیشتری از تأثیر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی ارائه می‌دهد. همچنین از اهمیت ادغام انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در مداخلات روان‌شناختی برای چاقی حمایت بیشتری می‌کند

 دانلودپروتکل رفتار درمانی شناختی چاقی Obesity

مبانی نظری چاقی ۲۰۱۵ Obesity

Guerrini-Usubini, A., Varallo, G., Granese, V., Cattivelli, R., Consoli, S., Bastoni, I., … Molinari, E. (2021). The impact of psychological flexibility on psychological well-being in adults with obesity. Frontiers in Psychology, 12, 777. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.636933

 

Obesity is a global health problem that affects both physical and psychological health and well-being. Psychological flexibility is one of the key components related to psychological health. This cross-sectional study aims to investigate the impact of psychological flexibility on psychological well-being in a sample of 220 individuals with obesity. Multivariate analysis was performed to investigate the role of psychological flexibility in explaining psychological well-being, controlling for confounding factors (sex, age, and Body Mass Index). According to the results, psychological flexibility significantly explained psychological well-being. Our study provides additional evidence of the impact of psychological flexibility on psychological well-being. It also provides further support for the importance of integrating psychological flexibility in the psychological interventions for obesity.

مداخله کاهش وزن مبتنی بر ACT

مداخله کاهش وزن مبتنی بر ACT

عنوان :

فراین، کریر و کناپر، (۲۰۲۰) در این زمینه به پژوهشی با عنوان « درس های آموخته شده از یک مداخله کاهش وزن توسط پزشک مبتنی بر ACT: یک RCT آزمایشی محدودیت هایی را برای امکان سنجی نشان می دهد.

چکیده فارسی:

این پژوهش با توجه به این که  مداخلات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) نشان داده است که در تسهیل کاهش وزن برای افراد پرخور هیجانی مؤثر است، اما عدم دسترسی به این مداخلات تأثیر آنها را محدود می‌کند. مطالعه حاضر با هدف افزایش دسترسی به مداخله ACT برای افراد پرخور هیجانی انجام شد. روش‌ها: این کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده آزمایشی دو دستی، اثربخشی و امکان‌سنجی یک مداخله مختصر ACT را در مقایسه با مراقبت‌های استاندارد در یک کلینیک کاهش وزن در تورنتو، کانادا مورد آزمایش قرار داد. پیامدهای اولیه تغییرات در وزن و پرخوری هیجانی بود. رضایت از درمان نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها: شرکت‌کنندگان در هیچ‌یک از این‌ها وزن کم نکردند. هر دو شرایط کاهش در خوردن عاطفی نشان دادند، اما هیچ تعاملی با شرایط پیدا نشد. هم بیماران و هم پزشکان رضایت بالایی از درمان را از مداخله ACT گزارش کردند. با این حال، نرخ ساییدگی و تنوع بالایی در زمان اتمام مداخله وجود داشت. نتیجه‌گیری: مداخله ACT منجر به کاهش در خوردن عاطفی شد و مورد استقبال بیماران و پزشکان قرار گرفت. با این حال، مطالعه حاضر ساییدگی بالا را به عنوان محدودیتی برای امکان‌سنجی این روش ارائه مداخله شناسایی کرد. مداخلات آتی ممکن است با تشویق به اختصار بیشتر و کاوش در تحویل توسط سایر متخصصان بهداشت به طور مؤثرتری در مراکز مراقبت اولیه ارائه شوند.

کلمات کلیدی:

مراقبت های اولیه; چاقی؛ کاهش وزن؛ مداخلات کاهش وزن؛ خوردن احساسی

دانلودپروتکل رفتار درمانی شناختی چاقی Obesity

مبانی نظری چاقی ۲۰۱۵ Obesity

عنوان :

Frayn, M., Carrière, K., & Knäuper, B. (2020). Lessons learned from an ACT-based physician-delivered weight loss intervention: A pilot RCT demonstrates limits to

feasibility. Open Psychology, 2(1), 22–۳۹.

چکیده لاتین:

Abstract: Background:  Acceptance  and  Commitment  Therapy  (ACT)  interventions  have  shown  to  be  effective  in  facilitating  weight  loss  for  emotional  eaters,  however,  the  lack  of  accessibility  of  these  interventions  limits  their  impact.  The  present  study  aimed  to  increase  the  accessibility  of  an  ACT  intervention for emotional eaters through delivery by physicians. Methods: This two-arm pilot randomized controlled  trial  tested  the  effectiveness  and  feasibility  of  a  brief  ACT  intervention  for  emotional  eaters  compared with standard care at a weight loss clinic in Toronto, Canada. Primary outcomes were changes in  weight  and  emotional  eating.  Treatment  satisfaction  was  also  assessed.

Results:  Participants  in  neither condition lost weight. Both conditions displayed decreases in emotional eating, but no condition interaction was found. Both patients and physicians reported high treatment satisfaction with the ACT intervention. However, there were high attrition rates and variability in intervention completion times. Conclusion: The ACT intervention led to reductions in emotional eating and was well received by patients and physicians alike. However, the present study identified high attrition as a limitation to the feasibility of this mode of intervention delivery. Future interventions may be more effectively delivered in primary care settings by encouraging further brevity and exploring delivery by other health professionals. Trial registration: ClinicalTrials.gov NCT03611829. Registered 26 July 2018. Retrospectively registered

کلیدوازه لاتین:

.Keywords: primary care; obesity; weight loss; weight loss interventions; emotional eating

درمان رفتاری مبتنی بر پذیرش به عنوان مکمل درمان چاقی

درمان رفتاری مبتنی بر پذیرش به عنوان مکمل درمان چاقی

کارلز، میلر، سلنسکی، هلوکا، سولار، روسی، و الیس، (۲۰۱۹) در این زمینه به پژوهشی با عنوان « استفاده از یک رویکرد رفتاری مبتنی بر پذیرش به عنوان مکمل درمان چاقی: یک رویکرد مراقبت مرحله‌ای »پرداختند

خلاصه

اهداف

هدف مطالعه حبررسی اثربخشی یک رویکرد رفتاری مبتنی بر پذیرش به عنوان مکمل درمان چاقی با مراقبت پلکانی، وبررسی عواملی رفتاری که به نتایج ضعیف کاهش وزن و نیاز به درمان فشرده‌تر کمک می‌کنند.

مواد و روش ها

یک رویکرد درمانی دو مرحله ای طی چهار ماه اجرا شد. مرحله ۱ شامل کتابچه راهنمای برنامه پیشگیری از دیابت بود که برای خود تجویزی اقتباس شده بود و بخش ورزش و نظارت بر کالری DPP توسط فناوری تقویت شد. در مرحله ۲، شرکت‌کنندگانی که به هدف کاهش وزن ۲.۵ درصد وزن بدن نرسیدند، به طور تصادفی به خودیاری (SH) یا شرکت در یک گروه کاهش وزن مبتنی بر پذیرش هفتگی (ABT) تقسیم شدند. .

نتایج

شرکت‌کنندگانی که به صورت تصادفی در ABT انتخاب شدند، ۱.۳ درصد از وزن بدن خود را از دست دادند و شرکت‌کنندگان مرحله‌ای که به‌طور تصادفی برای ادامه خودیاری SH انتخاب شدند، ۰.۴ درصد کاهش وزن داشتند. شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد گروه ABT به شرکت‌کنندگانی که به طور منظم در گروه‌ها شرکت می‌کردند کمک کرد تا وزن خود را کاهش دهند. شرکت‌کنندگانی که وزن کمتری از دست دادند و/یا واجد شرایط مراقبت‌های مرحله‌ای بودند، سطوح بالاتری از افسردگی، تعصب وزن درونی، پرخوری، آمیختگی شناختی با میل به غذا و انسداد برای زندگی ارزشمند را گزارش کردند.

نتیجه گیری

تعدادی از عوامل روانشناختی بین افرادی که در کاهش وزن موفق و ناموفق بودند تمایز قائل شد. تحقیقات مقدماتی کنونی برای ادامه بررسی اثرات سودمند بالقوه ABT در ارتقای نتایج کاهش وزن، پشتیبانی می‌کند.

دانلودپروتکل رفتار درمانی شناختی چاقی Obesity

مبانی نظری چاقی ۲۰۱۵ Obesity

Using an acceptance-based behavioral approach as a supplement to obesity treatment

Carels, R. A., Miller, J. C., Selensky, J. C., Hlavka, R., Solar, C., Rossi, J., & Ellis, J. (2019). Using an acceptance-based behavioral approach as a supplement to obesity treatment: A stepped-care approach. Journal of Contextual Behavioral Science, 12, 98–۱۰۵. https://doi.org/10.1016/j. jcbs.2019.03.002

Abstract

Objectives

The aims of the current study were twofold: 1) examine the effectiveness of an acceptance-based behavioral approach as a supplement to a stepped-care obesity treatment, and 2) examine factors that contribute to poor weight loss outcomes and the need for more intensive treatment.

Methods

Fifty-three participants recruited from a large southeastern university completed a four-month weight loss program (Mage = ۴۸.۰, SDage = ۱۳.۲, MBaseline BMI = ۳۵.۵, SDBaseline BMI = ۵.۳, ۶۹.۸% female, 56.6% white, 39.6% black, 69.8% college degree or higher). A two-step treatment approach was implemented over four months. Step 1 included the Diabetes Prevention Program manual adapted for self-administration and the exercise and caloric monitoring portion of DPP was augmented by technology..

Results

 Stepped participants randomized to MISS-ABT lost 1.3% of their body weight, and stepped participants randomized to continue with self-help (MISS-SH) achieved a 0.4% weight loss. There was evidence that the MISS-ABT group helped participants who attended the groups more regularly to lose weight. Participants who lost less weight and/or were eligible for stepped-care reported significantly higher levels of depression, internalized weight bias, binge eating, cognitive fusion with food cravings, and obstruction to valued living.

Conclusions

. MISS-ABT participants were adherent to treatment and lost significantly more weight than participants eligible for stepped care but randomized to continue with SH. A number of psychological factors discriminated between those who were successful and unsuccessful at losing weight. The current preliminary research offers support to continue investigating ABT’s potential beneficial effects in promoting weight loss outcomes.

اثربخشی بهبودهای محیطی و مبتنی بر پذیرش در درمان کاهش وزن رفتاری

اثربخشی بهبودهای محیطی و مبتنی بر پذیرش در درمان کاهش وزن رفتاری

بوترین، ام. ال.، فورمن، ای. ام.، لو، ام. آر.، گورین، آ. ا.، ژانگ، اف.، و شاومبرگ، ک. (۲۰۱۷). اثربخشی بهبودهای محیطی و مبتنی بر پذیرش در درمان کاهش وزن رفتاری: کارآزمایی

خلاصه
هدف، واقعگرایانه
این مطالعه برای مقایسه کاهش وزن از طریق یک رویکرد درمان رفتاری سنتی (BT) طراحی شد که مهارت‌های یکپارچه برای مدیریت محیط غذایی چاق‌زا (BT + E) را با رویکردی که مهارت‌های محیطی و مبتنی بر پذیرش (BT + EA) را ادغام می‌کند، طراحی شده است. مدیران به عنوان یک هدف اکتشافی مورد بررسی قرار گرفتند.
مواد و روش ها
بزرگسالان (N = ۲۸۳) به طور تصادفی در شرایط درمان قرار گرفتند و ۲۶ جلسه گروهی در طول ۱۲ ماه ارائه شدند. وزن در ماه های ۰، ۶ و ۱۲ در کلینیک اندازه گیری شد.
نتایج
تغییر وزن در طول زمان با توجه به شرایط تفاوت معنی داری نداشت. با این حال، نژاد به طور قابل توجهی اثر شرایط را بر کاهش وزن تعدیل کرد (۰.۰۴= =P)، به طوری که شرکت کنندگان آفریقایی-آمریکایی وزن کمتری نسبت به شرکت کنندگان سفیدپوست غیر اسپانیایی در شرایط BT (6.2% در مقابل ۱۱.۵%) و BT + E از دست دادند. ۶.۶% در مقابل ۱۲.۲%)، اما کاهش وزن در این دو گروه در شرایط BT + EA مشابه بود (۹.۴% در مقابل ۱۱.۵%). در میان آمریکایی های آفریقایی تبار، میزان دستیابی به کاهش وزن بالینی قابل توجه (یعنی  > ۵%) در ۱۲ ماه در BT + EA (80%) بیشتر از BT (57%) یا BT + E (48%) بود (P = ۰.۰۴). ).
نتیجه گیری
این رویکرد رفتاری نوآورانه نویدبخش درمان آمریکایی های آفریقایی تبار است که با توجه به عدم پیشرفت تا به امروز در پرداختن به تفاوت های نژادی در اثربخشی مداخله چاقی قابل توجه است.

 دانلودپروتکل رفتار درمانی شناختی چاقی Obesity

مبانی نظری چاقی ۲۰۱۵ Obesity

 

Efficacy of environmental and acceptance-based enhancements to behavioral weight loss treatment

Objective

This study was designed to compare weight loss through a traditional behavioral treatment (BT) approach that integrated skills for managing the obesogenic food environment (BT + E) with an approach that integrated environmental and acceptance-based skills (BT + EA). Moderators were examined as an exploratory aim.

Methods

Adults (N = ۲۸۳) were randomly assigned to treatment condition and provided with 26 group-based sessions over the course of 12 months. Weight was measured in the clinic at months 0, 6, and 12.

Results

Change in weight over time did not significantly differ by condition. However, race significantly moderated the effect of condition on weight loss (P = ۰.۰۴), such that African-American participants lost less weight than non-Hispanic white participants in the BT (6.2% vs. 11.5%) and BT + E conditions (6.6% vs. 12.2%), but weight loss in these two groups was similar in the BT + EA condition (9.4% vs. 11.5%). Among African Americans, rates of achieving a clinically significant weight loss (i.e., > ۵%) at 12 months were higher in BT + EA (80%) than BT (57%) or BT + E (48%) (P = ۰.۰۴).

Conclusions

This innovative behavioral approach shows promise for treatment of African Americans, which is notable given the lack of progress to date addressing racial disparities in obesity intervention efficacy.

Butryn,       M.      L.,      Forman,      E.     M.,      Lowe,      M.      R.,      Gorin,      A. A., Zhang, F., & Schaumberg, K. (2017). Efficacy of environmental and acceptance-based enhancements to behavioral weight loss treatment: The ENACT trial. Obesity, 25(5), 866–۸۷۲. https://doi.org/10.1002/ oby.21813

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای سلامت روان و جسم

فراتحلیل اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای مشکلات سلامت روان و جسمی

مقدمه:

آ-تجک دیویس، مورینا، پاورز، اسمیتز، و املکامپ،(۲۰۱۵) در این زمینه به بررسی فراتحلیلی با عنوان « متاآنالیز اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای مشکلات سلامت روانی و جسمی مرتبط بالینی»

روش:

که در این مطالعه  مطالعه حاضر نتایج یک متاآنالیز ۳۹ کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده را در مورد اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)، شامل ۱۸۲۱ بیمار مبتلا به اختلالات روانی یا مشکلات سلامت جسمانی ارائه می‌کند. در این فراتحلیل پژوهش های منتشر شده در PsycINFO، MEDLINE و ثبت مرکزی کارآزمایی‌های کنترل‌شده کاکرین مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات ارائه شده توسط انجمن ACBS (انجمن علوم رفتاری بافت محور ) نیز گنجانده شده است. کیفیت مطالعه با استفاده از فرم رتبه بندی روش شناسی رتبه بندی شد.

یافته ها

نتایج نشان داد ACT در ارزیابی‌های پس از درمان و پیگیری در تحلیل‌های کامل‌تر و قصد درمان برای پیامدهای اولیه، از شرایط کنترل بهتر عمل کرد. ACT نسبت به لیست انتظار ، نسبت به دارونما روانشناختی  و از درمان به طور معمول (TAU) برتر بود در این مطالعه TAU را به عنوان درمان استاندارد به طور معمول تعریف کردیم؛ همچنین در نتایج ثانویه ، معیارهای رضایت از زندگی / کیفیت  و معیارهای فرآیند  در مقایسه با شرایط کنترل برتر بود. مقایسه بین ACT و درمان های تثبیت شده (درمان رفتاری شناختی) هیچ تفاوت معنی داری را بین این درمان ها نشان نداد.

نتیجه گیری :یافته‌های نشان می‌دهد که ACT نسبت به درمان معمول یا دارونما مؤثرتر است و ممکن است ACT در درمان اختلالات اضطرابی، افسردگی، اعتیاد و مشکلات سلامت جسمانی به اندازه مداخلات روان‌شناختی مؤثر باشد.

 دانلودپروتکل رفتار درمانی شناختی چاقی Obesity

مبانی نظری چاقی ۲۰۱۵ Obesity

A meta-analysis of the efficacy of acceptance and commitment therapy for clinically relevant mental and physical health problems

Background:

The current study presents the results of a meta-analysis of 39 randomized controlled trials on the efficacy of acceptance and commitment therapy (ACT), including 1,821 patients with mental disorders or somatic health problems.

Methods:

We searched PsycINFO, MEDLINE and the Cochrane Central Register of Controlled Trials. Information provided by the ACBS (Association of Contextual Behavioral Science) community was also included. Statistical calculations were conducted using Comprehensive Meta-Analysis software. Study quality was rated using a methodology rating form.

Results:

ACT outperformed control conditions (Hedges’ g = 0.57) at posttreatment and follow-up assessments in completer and intent-to-treat analyses for primary outcomes. ACT was superior to waitlist (Hedges’ g = 0.82), to psychological placebo (Hedges’ g = 0.51) and to treatment as usual (TAU) (we defined TAU as the standard treatment as usual; Hedges’ g = 0.64). ACT was also superior on secondary outcomes (Hedges’ g = 0.30), life satisfaction/quality measures (Hedges’ g = 0.37) and process measures (Hedges’ g = 0. 56) compared to control conditions. The comparison between ACT and established treatments (cognitive behavioral therapy) did not reveal any significant differences between these treatments (p = 0.140).

Conclusions:

Our findings indicate that ACT is more effective than treatment as usual or placebo and that ACT may be as effective in treating anxiety disorders, depression, addiction, and somatic health problems as established psychological interventions. More research that focuses on quality of life and processes of change is needed to understand the added value of ACT and its transdiagnostic nature.

A-Tjak, J. G., Davis, M. L., Morina, N., Powers, M. B., Smits, J. A., & Emmelkamp, P. M. (2015). A meta-analysis of the efficacy of acceptance and commitment therapy for clinically relevant mental and physical health problems. Psychotherapy and Psychosomatics, 84(1), 30–۳۶. https://doi.org/10.1159/000365764

درمان پذیرش و تعهد مکملی برای برنامه حرکت در درمان چاقی!

درمان پذیرش و تعهد مکملی برای برنامه حرکت در درمان چاقی!

آفاری، ن.، هربرت، م.، گادفری، ک. ام.، کونیو، جی. جی.، سلامت، ج.، مستوفی، س.، … راتلج، تی. (۲۰۱۹). ددرمان پذیرش و تعهد مکملی برای برنامه حرکت در درمان چاقی!. علم و عمل چاقی، ۵ (۵)، ۳۹۷-۴۰۷. https://doi.org/10. 1002/osp4.356

هدف، واقعگرایانه

مطالعه حاضر، اثربخشی مداخله گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) را برای رفتارهای غذایی مهار نشده به عنوان مکمل برنامه مدیریت وزن MOVE!© امور جانبازان مورد آزمایش قرار داد.

مواد و روش ها

جانبازان (N = 88) با اضافه وزن یا چاقی که MOVE را کامل کردند! برنامه مدیریت وزن و خود به‌عنوان دارای مشکلات «غذا خوردن مرتبط با استرس» به طور تصادفی به چهار جلسه ۲ ساعته هفتگی ACT یا مداخله کاهش وزن رفتاری (BWL) ادامه یافت. ارزیابی‌ها در ابتدا، پس از درمان و پیگیری ۳ و ۶ ماهه در مورد نتایج مورد علاقه شامل معیارهای الگوهای غذایی مهار نشده، کیفیت زندگی مرتبط با چاقی، اجتناب تجربی مرتبط با وزن و وزن تکمیل شد.

نتایج

گروه BWL در مقایسه با گروه ACT کاهش قابل توجهی در رفتار پرخوری در پس از درمان نشان داد. بهبودهای قابل توجهی در سایر پیامدها با کمترین تفاوت بین گروه ها یافت شد. در هر دو گروه، کاهش اجتناب تجربی مرتبط با وزن با بهبود رفتار پرخوری مرتبط بود.

نتیجه گیری

روی هم رفته، ادامه مداخله BWL منجر به بهبودهای بیشتری در رفتار پرخوری نسبت به مداخله ACT شد. دو گروه بهبودهای مشابهی را در سایر پیامدهای خوردن مهارشده نشان دادند. مطالعات آینده برای تعیین اینکه آیا درمان ACT یکپارچه تر یا طولانی تر می تواند نتایج غذا خوردن را در MOVE به حداکثر برساند تشویق می شود.

 دانلودپروتکل رفتار درمانی شناختی چاقی Obesity

مبانی نظری چاقی ۲۰۱۵ Obesity

Acceptance and commitment therapy as an adjunct to the MOVE! programme: A randomized controlled trial.

Objective

The current study tested the efficacy of an acceptance and commitment therapy (ACT) group intervention for disinhibited eating behaviour as an adjunct to the Veterans Affairs MOVE!© weight management programme.

Methods

Veterans (N = 88) with overweight or obesity who completed the MOVE! weight management programme and self-identified as having problems with ‘stress-related eating’ were randomized to four 2-h weekly ACT sessions or a continued behavioural weight-loss (BWL) intervention. Assessments were completed at baseline, post-treatment and 3- and 6-month follow-up on outcomes of interest including measures of disinhibited eating patterns, obesity-related quality of life, weight-related experiential avoidance and weight.

Results

The BWL group exhibited significantly greater reductions in binge eating behaviour at post-treatment compared with the ACT group. Significant improvements in other outcomes were found with minimal differences between groups. In both groups, decreases in weight-related experiential avoidance were related to improvements in binge eating behaviour.

Conclusions

Taken together, the continued BWL intervention resulted in larger improvements in binge eating behaviour than the ACT intervention. The two groups showed similar improvements in other disinhibited eating outcomes. Future studies are encouraged to determine if more integrated or longer duration of ACT treatment may maximize eating outcomes in MOVE.

Afari, N., Herbert, M., Godfrey, K. M., Cuneo, J. G., Salamat, J., Mostoufi, S., … Rutledge, T. (2019). Acceptance and commitment therapy as an adjunct to the MOVE! programme: A randomized controlled trial. Obesity Science & Practice, 5(5), 397–۴۰۷. https://doi.org/10. ۱۰۰۲/osp4.356

Acceptance and commitment therapy

binge eating

obesity

veterans

[۱] behavioural weight-loss (BWL)

ذهن آگاهی و رضایت از رابطه زوجین

Quinn-Nilas, C. (2020). Self-reported trait mindfulness and couples’ relationship satisfaction: A meta-analysis. Mindfulness, 11(4), 835-848.

 

 

کوین-نیلاس، (۲۰۲۰) در این زمینه به پژوهشی با عنوان « ذهن آگاهی ویژگی خود گزارش شده و رضایت از رابطه زوجین: یک متاآنالیز» پرداختند. این محقق با توجه به این که دیدگاه های نظری جدید شروع به تغییر مطالعه ویژگی های ذهن آگاهی فراتر از فرآیندهای فردی به روابط عاشقانه بین فردی کرده اند. دوام این اهداف ممکن است مشروط به این فرض اساسی باشد که ذهن آگاهی با ویژگی های بالاتر با نتایج مفیدی مانند رضایت از رابطه مرتبط است.  این مطالعه از دیدگاه‌های نظری نوظهور حمایت می‌کند که ذهن آگاهی ویژگی را به نتایج روابط عاشقانه مرتبط می‌کند.

خشش و قدردانی: پیوندهای بین ذهن آگاهی زوج ها و رضایت جنسی و رابطه ای زوجین

Eyring, J. B., Leavitt, C. E., Allsop, D. B., & Clancy, T. J. (2021). Forgiveness and gratitude: Links between couples’ mindfulness and sexual and relational satisfaction in new cisgender heterosexual marriages. Journal of Sex & Marital Therapy, 47(2), 147-161.

he association of mindfulness with couples’ relational and sexual satisfaction may be mediated by forgiveness and gratitude. Although forgiveness and gratitude have individually been shown to play a role in couples’ relational and sexual satisfaction, we use an integrated model. This study included 1,360 couples recruited through a nationwide two-stage cluster stratification. Using an actor–partner interdependence model, we found significant indirect effects (β = ۰.۰۱, ۰.۰۸, p < .01), indicating that forgiveness and gratitude mediated many of the associations between couples’ mindfulness and their sexual and relational satisfaction. This may provide useful information for clinicians and therapists when addressing marital issues.

آیرینگ، لیویت، آلسوپ، و کلنسی[۱]، (۲۰۲۱) در این زمینه به پژوهشی با عنوان «بخشش و قدردانی: پیوندهای بین ذهن آگاهی زوج ها و رضایت جنسی و رابطه ای زوجین» پرداختند. این محققان بر این باورند که ارتباط ذهن‌آگاهی با رضایت رابطه‌ای و جنسی زوج‌ها ممکن است با بخشش و قدردانی انجام شود. اگرچه نشان داده شده است که بخشش و قدردانی به صورت جداگانه نقشی در رضایت رابطه‌ای و جنسی زوجین بازی می‌کند، اما در این پژوهش از یک مدل یکپارچه استفاده می شود. این مطالعه شامل ۱۳۶۰ زوج بود که از طریق یک طبقه‌بندی خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. با استفاده از مدل وابستگی متقابل بازیگر-شریک، در این پژوهش اثرات غیرمستقیم قابل‌توجهی یافتیم که نشان می‌دهد بخشش و قدردانی میانجی بسیاری از ارتباط‌های بین ذهن آگاهی زوج‌ها و رضایت جنسی و رابطه‌ای آنهاست. این ممکن است اطلاعات مفیدی را برای پزشکان و درمانگران هنگام پرداختن به مسائل زناشویی فراهم کند.

Forgiveness,
Heterosexuality,
Humans,
Marriage,
Mindfulness,

Personal Satisfaction,

بخشش,
دگرجنس گرایی,
انسان,
ازدواج,
ذهن آگاهی,
رضایت شخصی,

[۱] Eyring, J. B., Leavitt, C. E., Allsop, D. B., & Clancy

بررسی ارتباط بین ذهن آگاهی رابطه و بهزیستی روانشناختی و رابطه ای در زوج های متعهد

Kimmes, J. G., Jaurequi, M. E., Roberts, K., Harris, V. W., & Fincham, F. D. (2020). An examination of the association between relationship mindfulness and psychological and relational well‐being in committed couples. Journal of Marital and Family Therapy, 46(1), 30-41.

Relationship mindfulness is the degree to which individuals tend to be mindful during interactions with romantic partners. In this study, we examined both the intrapersonal and interpersonal links between relationship mindfulness and psychological and relationship functioning in a sample of 219 couples who had been in their relationship for at least 1 year. Even when accounting for the general tendency to be mindful, relationship mindfulness was linked with markers of relationship well-being and psychological functioning, both intrapersonally and interpersonally. The findings bring to light the importance of considering relationship mindfulness in clinical work with couples that focuses on addressing deficiencies in relationship or psychological well-being.

 

کیمز،  ژورکی، رابرتز، هریس، دبلیو.، و فینچام (۲۰۲۰). بررسی ارتباط بین ذهن آگاهی رابطه و بهزیستی روانی و رابطه ای در زوج های متعهد.

ذهن آگاهی رابطه میزانی است که افراد تمایل دارند در طول تعامل با شرکای عاشقانه مراقب باشند. در این مطالعه، ما پیوندهای درون فردی و بین فردی بین ذهن آگاهی رابطه و عملکرد روانشناختی و رابطه را در نمونه ای متشکل از ۲۱۹ زوج که حداقل ۱ سال در رابطه خود بودند، بررسی کردیم. حتی در هنگام محاسبه گرایش عمومی به ذهن‌آگاهی، ذهن‌آگاهی رابطه با نشانگرهای بهزیستی رابطه و عملکرد روان‌شناختی، هم از نظر درون فردی و هم از نظر بین فردی مرتبط بود. این یافته ها اهمیت در نظر گرفتن ذهن آگاهی رابطه را در کار بالینی با زوج ها که بر رفع کمبودها در رابطه یا بهزیستی روانشناختی متمرکز است، آشکار می کند.

پرسشنامه Questionnaire

پرسشنامه Questionnaire

پرسشنامه Questionnaire

۱-تعریف پرسشنامه Questionnaire

پرسشنامه Questionnaire:پرسشنامه ابزاری تحقیقی است که مشتمل بر یک سری سوال به منظور جمع آوری اطلاعات از پاسخ دهندگان می باشد. پرسشنامه ها را می توان نوعی مصاحبه کتبی در نظر گرفت. آنها را می توان چهره به چهره، از طریق تلفن، کامپیوتر یا پست انجام داد

پرسشنامه ها روشی نسبتاً ارزان، سریع و کارآمد برای به دست آوردن مقادیر زیادی از اطلاعات از نمونه بزرگی از افراد ارائه می کنند.

داده‌ها را می‌توان نسبتاً سریع جمع‌آوری کرد، زیرا محقق نیازی به حضور در هنگام تکمیل پرسشنامه‌ها ندارد. زمانی که مصاحبه غیرعملی باشد، این برای جمعیت های بزرگ مفید است

با این حال، مشکل پرسشنامه ها این است که پاسخ دهندگان ممکن است به دلیل مطلوبیت اجتماعی[۱] دروغ بگویند. بیشتر مردم می‌خواهند تصویر مثبتی از خود ارائه دهند و بنابراین ممکن است دروغ بگویند یا حقیقت را تحریف کنند تا خوب به نظر برسند، به عنوان مثال، دانش‌آموزان در طول مدت بازبینی اغراق می‌کنند.

پرسشنامه ها می توانند ابزاری مؤثر برای سنجش رفتار، نگرش ها، ترجیحات، نظرات و نیات تعداد نسبتاً زیادی از آزمودنی ها ارزان تر و سریع تر از روش های دیگر باشند.

اغلب یک پرسشنامه از هر دو سؤال باز و بسته [۲]برای جمع آوری داده ها استفاده می کند. این مفید است زیرا به این معنی است که هم داده های کمی و هم کیفی[۳] را می توان به دست آورد.

۲-سوالات بسته

سؤالات بسته تنها با اجازه دادن به پاسخ‌هایی که در دسته‌های از پیش تصمیم‌گیری شده قرار می‌گیرند، پاسخ را ساختار می‌دهند. داده هایی که می توانند در یک دسته قرار گیرند، داده های اسمی نامیده می شوند. این دسته را می توان به دو گزینه محدود کرد، به عنوان مثال، دوگانه (به عنوان مثال، “بله” یا “خیر”، “مذکر” یا “زن”)، یا شامل فهرست های کاملاً پیچیده ای از گزینه ها باشد که پاسخ دهنده از آنها می تواند انتخاب کند (مثلاً چندتومی).‎

سوالات بسته همچنین می توانند داده های ترتیبی (که می توانند رتبه بندی شوند) ارائه دهند. این اغلب شامل استفاده از یک مقیاس درجه بندی مداوم برای اندازه گیری قدرت نگرش ها یا احساسات است.

به عنوان مثال، کاملاً موافق / موافق / خنثی / مخالف / کاملاً مخالف / قادر به پاسخ دادن نیستم.

سوالات بسته برای تحقیق در مورد شخصیت A (به عنوان مثال، فریدمن و روزنمن، ۱۹۷۴)، و همچنین برای ارزیابی رویدادهای زندگی که ممکن است باعث استرس شوند (هولمز و راه، ۱۹۶۷)، و دلبستگی (فرالی، والر، و برنان، ۲۰۰۰)استفاده میشود.

الف-نقاط قوت

پرسشنامه های بسته پاسخ می توانند مقرون به صرفه باشند. این بدان معناست که آنها می توانند مقادیر زیادی از داده های تحقیقاتی را با هزینه های نسبتاً پایین ارائه دهند. بنابراین، حجم نمونه بزرگی را می توان به دست آورد که باید معرف جامعه باشد، سپس محقق می تواند آن را تعمیم دهد.

  • پاسخ دهنده اطلاعاتی را ارائه می دهد که می تواند به راحتی به داده های کمی تبدیل شود (مثلاً تعداد پاسخ های “بله” یا “خیر” را بشمارید)، امکان تجزیه و تحلیل آماری پاسخ ها را فراهم می کند.
  • سوالات استاندارد شده است. از همه پاسخ دهندگان دقیقاً سؤالات یکسانی به ترتیب یکسان پرسیده می شود. این بدان معناست که یک پرسشنامه را می توان به راحتی تکرار کرد تا پایایی آن بررسی شود. بنابراین، محقق دوم می تواند از پرسشنامه برای بررسی سازگاری نتایج استفاده کند
ب-محدودیت های پرسشنامه Questionnaire
  • آنها فاقد جزئیات هستند. از آنجایی که پاسخ‌ها ثابت هستند، فرصت کمتری برای پاسخ‌دهندگان برای ارائه پاسخ‌هایی وجود دارد که احساسات واقعی آنها را در مورد یک موضوع منعکس می‌کند.
۳-سوالات باز

سوالات باز[۴] به افراد اجازه می دهد تا آنچه را که فکر می کنند با کلمات خود بیان کنند. پرسش‌های باز پاسخ‌دهنده را قادر می‌سازد تا با جزئیاتی که می‌خواهد به زبان خودش پاسخ دهد.

به عنوان مثال: «می‌توانید به من بگویید که در حال حاضر چقدر خوشحال هستید؟».

اگر می‌خواهید پاسخ‌های عمیق‌تری از پاسخ‌دهندگان خود جمع‌آوری کنید، سؤالات باز بهتر جواب می‌دهند. اینها گزینه های پاسخ از پیش تعیین شده ای را ارائه نمی دهند و در عوض به پاسخ دهندگان این امکان را می دهند که دقیقاً آنچه را که دوست دارند به زبان خودشان بیان کنند.

سؤالات باز اغلب برای سؤالات پیچیده ای استفاده می شود که نمی توان در چند دسته ساده به آنها پاسخ داد، اما نیاز به جزئیات و بحث بیشتری دارد.

لارنس کولبرگ[۵] به شرکت کنندگان خود با دوراهی های اخلاقی روبرو شد. یکی از معروف‌ترین آنها مربوط به شخصیتی به نام هاینز است که با انتخاب بین تماشای مرگ همسرش بر اثر سرطان یا دزدیدن تنها دارویی که می‌تواند به او کمک کند، مواجه می‌شود.

از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا هاینز باید دارو را بدزدد یا نه و مهمتر از آن، دلایل آنها برای درست بودن حمایت یا نقض قانون.

الف-نقاط قوت
  • داده‌های کیفی غنی به‌عنوان سؤالات باز به‌دست می‌آیند که به پاسخ‌دهنده اجازه می‌دهد تا پاسخ خود را توضیح دهد. این به این معنی است که تحقیق می تواند دریابد که چرا یک فرد نگرش خاصی دارد
ب-محدودیت ها
  • جمع آوری داده ها زمان بر است. پاسخ‌دهنده سؤالات باز را بیشتر می‌کند. این یک مشکل است زیرا ممکن است حجم نمونه کوچکتری به دست آید
  • تجزیه و تحلیل داده ها زمان بر است. تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی برای محقق بیشتر طول می‌کشد زیرا باید پاسخ‌ها را بخواند و سعی کند آنها را با کدگذاری در دسته‌بندی‌هایی قرار دهد که اغلب ذهنی و دشوار است. با این حال، اسمیت (۱۹۹۲) یک کتاب کامل را به مسائل تجزیه و تحلیل محتوای موضوعی اختصاص داده است که شامل ۱۴ سیستم امتیازدهی مختلف برای سؤالات باز است.
  • برای پاسخ دهندگان کم سواد مناسب نیست زیرا سؤالات باز به مهارت های نوشتاری برتر و توانایی بهتر در بیان احساسات خود به صورت کلامی نیاز دارند.
۴-طراحی پرسشنامه Questionnaire

با توجه به اینکه برخی از پرسشنامه ها از نرخ پاسخ کمتر از ۵ درصد رنج می برند، ضروری است که یک پرسشنامه به خوبی طراحی شده باشد.

تعدادی از عوامل مهم در طراحی پرسشنامه وجود دارد

۱-اهداف

اطمینان حاصل کنید که تمام سوالات پرسیده شده به اهداف تحقیق می پردازند. با این حال، در هر مورد فقط از یک ویژگی ساختاری که در حال بررسی آن هستید استفاده کنید

۲-طول

هرچه این پرسشنامه طولانی تر باشد، افراد کمتر آن را تکمیل خواهند کرد. سؤالات باید کوتاه، واضح و دقیق باشند. هرگونه سوال/موضوع غیر ضروری باید حذف شود

۳-مطالعه آزمایشی

یک مطالعه تمرینی در مقیاس کوچک انجام دهید تا مطمئن شوید که مردم سؤالات را درک می کنند. افراد همچنین می‌توانند بازخورد صادقانه دقیقی در مورد طراحی پرسشنامه ارائه دهند

۴-ترتیب سوال

سوالات باید از نظر منطقی از کم حساس ترین به حساس ترین، از واقعی و رفتاری به شناختی و از کلی تر به خاص تر پیشرفت کنند.

محقق باید اطمینان حاصل کند که پاسخ به یک سؤال تحت تأثیر سؤالات قبلی نیست

۵-واژه شناسی

باید حداقل اصطلاحات فنی وجود داشته باشد. سؤالات باید ساده، دقیق و قابل فهم باشند

زبان پرسشنامه باید متناسب با واژگان گروه افراد مورد مطالعه باشد. از جملاتی استفاده کنید که توسط اعضای زیرجمعیت های مختلف جمعیت مورد نظر به یک شکل تفسیر می شوند.

به عنوان مثال، محقق باید زبان سؤالات را تغییر دهد تا با پیشینه اجتماعی سن / سطح تحصیلات / طبقه اجتماعی / قومیت و غیره مطابقت داشته باشد.

۶-ارائه

مطمئن شوید که حرفه ای به نظر می رسد، دستورالعمل های واضح و مختصر را شامل می شود.

۷-مسائل اخلاقی

محقق باید اطمینان حاصل کند که اطلاعات ارائه شده توسط پاسخ دهنده، مانند نام، آدرس و غیره، محرمانه است.

این بدان معناست که پرسشنامه‌ها برای تحقیق در مورد موضوعات حساس خوب هستند، زیرا وقتی پاسخ‌دهندگان قابل شناسایی نباشند، صادق‌تر خواهند بود.

محرمانه نگه داشتن پرسشنامه همچنین باید احتمال هر گونه آسیب روانی مانند خجالت را کاهش دهد.

شرکت کنندگان باید قبل از تکمیل پرسشنامه رضایت آگاهانه ارائه دهند و باید بدانند که حق دارند اطلاعات خود را در هر زمانی از نظرسنجی/مطالعه پس بگیرند.

_____________________________________

مشکلات مربوط به پرسشنامه های پستی

داده‌ها ممکن است معتبر نباشند (یعنی صادقانه) زیرا هرگز نمی‌توانیم مطمئن باشیم که شخص مناسب واقعاً پرسشنامه پستی را تکمیل کرده است.‏

همچنین، پرسشنامه های پستی ممکن است معرف جمعیت مورد مطالعه آنها نباشد؟

  • این به این دلیل است که ممکن است برخی از پرسشنامه ها در پست گم شوند و حجم نمونه کاهش یابد
  • پرسشنامه ممکن است توسط فردی که عضو جامعه پژوهش نیست تکمیل شود
  • کسانی که دیدگاه های قوی در مورد موضوع پرسشنامه دارند، نسبت به کسانی که علاقه ای به آن ندارند، احتمال بیشتری دارد که آن را تکمیل کنند.
مزایای مطالعه آزمایشی

یک مطالعه آزمایشی یک مطالعه عملی / در مقیاس کوچک است که قبل از مطالعه اصلی انجام شده است. این امکان را به محقق می‌دهد تا مطالعه را با چند شرکت‌کننده امتحان کند تا بتوان قبل از مطالعه اصلی تنظیمات را انجام داد، بنابراین در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

انجام یک مطالعه آزمایشی پرسشنامه به دلایل زیر مهم است:

۱-بررسی کنید که پاسخ دهندگان اصطلاحات استفاده شده در پرسشنامه را درک کنند.

۲-بررسی کنید که سؤالات احساسی استفاده نشده باشد زیرا افراد را حالت تدافعی می‌دهد و می‌تواند پاسخ‌های آنها را بی‌اعتبار کند.

۳-بررسی کنید که از سؤالات اصلی استفاده نشده باشد زیرا ممکن است پاسخ پاسخ دهنده را مغرضانه کند.

۴-اطمینان حاصل کنید که پرسشنامه می تواند در یک بازه زمانی مناسب تکمیل شود (یعنی خیلی طولانی نیست).

 

McLeod, S. A. (2018). Questionnaire: definition, examples, design and types. Simply Psychology. www.simplypsychology.org/questionnaires.html

 

APA Style References

Fraley, R. C., Waller, N. G., & Brennan, K. A. (2000). An item-response theory analysis of self-report measures of adult attachment. Journal of Personality and Social Psychology, 78, ۳۵۰-۳۶۵.

Friedman, M., & Rosenman, R. H. (1974). Type A behavior and your heart. New York: Knopf.

Holmes, T. H., & Rahe, R. H. (1967). The social readjustment rating scale. Journal of psychosomatic research, 11(2), ۲۱۳-۲۱۸.

Smith, C. P. (Ed.). (1992). Motivation and personality: Handbook of thematic content analysis. Cambridge University Press.

برخی از پرسشنامه موجود در وبسایت شریف پژوه

پرسشنامه اشتیاق شغلی

۱. پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (۲۰۰۶)
۲. پرسشنامه ترس از شفقت ‏FCS‏‏ Fear of Compassion Scale
۳. پرسشنامه تفکر انتقادی (ریکتس ،۲۰۰۳) Critical Thinking
۴. پرسشنامه توانمندی های شخصیتی و منش (پیترسون و سلیگمن،۲۰۰۴)
۵. پرسشنامه سرمایه ی اجتماعی (اونیکس و بولن ،۲۰۰۰) social capital
۶. پرسشنامه شاخص اثربخشی مدرسه ‏SE‏- ‏Index ‏
۷. پرسشنامه ‎شفقت‎ ‎خود‎‏ ‏Self-Compassion scale
۸. پرسشنامه شکفتگی/شکوفایی ‎ flourishing scale
۹. پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ ۱۹۶۵ (RSES)
۱۰. پرسشنامه هویت اخلاقی moral identity (آکینو و رید،۲۰۰۲)
۱۱. پرسشنامه و مقیاس درماندگی(آشفتگی)اخلاقی (MDS)
۱۲. پرسشنامه ی اثربخشی سازمانی پارسونز (AGIL)
۱۳. پرسشنامه ی کمال گرایی چند بعدی فراست FMPS
۱۴. پرسشنامه/ مقیاس خودکارآمدی معلمSelf-Efficacy
۱۵. پرسشنامه/ مقیاس سنجش جهت گیری های درونی و بیرونی مذهبی آلپورت(۱۹۵۰)
۱۶. پرسشنامه/پرسش نامه/مقیاس مزاج و سرشت کلونینجر (۱۲۵-TCL)
۱۷. پرسشنامه/مقیاس شایستگی هیجانی اجتماعی دانش آموزان (SECQ)
۱۸. پرسشنامه/مقیاس مثبت اندیشی اینگرام و ویس نیکی (۱۹۸۸)
۱۹. پرسشنامه/مقیاس ابعاد دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA)
۲۰. پرسشنامه/مقیاس احساس امنیت اجتماعی دلاور ۱۳۸۴
۲۱. پرسشنامه/مقیاس احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران (۲۰۰۴)Students’ sense of connectedness with school questionnaire
۲۲. پرسشنامه/مقیاس اختلال استرس پس از سانحه (PCL)
۲۳. پرسشنامه/مقیاس اختلال اضطراب فراگیر- ویرایش چهارم ( GADQ- IV )
۲۴. پرسشنامه/مقیاس اخلاق تحصیلی گل پرور (۱۳۸۹)
۲۵. پرسشنامه/مقیاس اخلاق حرفه ای کارکنان
۲۶. پرسشنامه/مقیاس ارزشیابی رشد مهارتهای اجتماعی
۲۷. پرسشنامه/مقیاس اضطراب اجتماعی لیبوویتنز (LSAS)
۲۸. پرسشنامه/مقیاس اضطراب بدنی اجتماعی هارت (۱۹۸۹)
۲۹. پرسشنامه/مقیاس اضطراب بدنی اجتماعی هارت و همکاران (۱۹۸۹)social physique anxiety
۳۰. پرسشنامه اضطراب حالتی–رقابتی (۲- CSAI) Competitive State Anxiety
۳۱. پرسشنامه/مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان Children’s Math Anxiety Questionnaire (CMAQ)
۳۲. پرسشنامه/مقیاس اضطراب سلامت (HAI-18)
۳۳. پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر Death Anxiety questionnaire
۳۴. پرسشنامه افکار اضطرابی (AnTI)Anxious Thoughts Inventory
۳۵. پرسشنامه/مقیاس امنیت و لذت اجتماعی گیلبرت و همکاران (۲۰۰۹)
۳۶. پرسشنامه/مقیاس امید به زندگی اشنایدر ۱۹۹۱
۳۷. پرسشنامه/مقیاس آوای سازمانی Organizational Voice Questionnaire
۳۸. پرسشنامه/مقیاس بازار یابی اجنماعی social marketing
۳۹. پرسشنامه/مقیاس بازاریابی رسانه های اجتماعی تولاسیرم و ورشا (۲۰۱۱)
۴۰. پرسشنامه/مقیاس بررسی شیوع رفتارهای پر خطر احمدپور ترکمان (۱۳۹۰)
۴۱. پرسشنامه/مقیاس بلوغ اجتماعی رائو (۱۹۸۶)
۴۲. پرسشنامه/مقیاس تجربه ی همسر آزاری
۴۳. پرسشنامه/مقیاس تشخیص اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان
۴۴. پرسشنامه/مقیاس ثبات تعاملات زناشویی marital interaction stability
۴۵. پرسشنامه/مقیاس چشم انداز/ افق زمانی ZTPI (زیمباردو و بوید ۱۹۹۹) — ویرایشگر کلاسیک
۴۶. پرسشنامه/مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمن و همکاران (۱۹۸۸)
۴۷. پرسشنامه/مقیاس خود تنظیمی تحصیلی بوفارد (۱۹۹۵)
۴۸. پرسشنامه/مقیاس خود ناتوان سازی جونز و رودوالت
۴۹. پرسشنامه/مقیاس دو سوگرایی در ابراز گری هیجانی کینگ و امونز(۱۹۹۰)
۵۰. پرسشنامه/مقیاس دیدگاه فراهیجانی والدین ایولینی کو(۲۰۰۶)
۵۱. پرسشنامه/مقیاس رابطه ی والد- کودک پیانتا(۲۰۱۱)
۵۲. پرسشنامه/مقیاس رفتار خرید کیم (۲۰۰۸)
۵۳. پرسشنامه/مقیاس رهبری اخلاقیEthical leadership
۵۴. پرسشنامه/مقیاس سازگاری اجتماعی دانش آموزان سینها و سینگ(۱۹۹۳)
۵۵. پرسشنامه/مقیاس سازگاری عاطفی – اجتماعی/ گزینش همسالان (کریک و گروت پیتر،۱۹۹۵)
۵۶. پرسشنامه/مقیاس سایش اجتماعی Social Undermining — ویرایشگر کلاسیک
۵۷. پرسشنامه/مقیاس سلامت اجتماعی کییز
۵۸. پرسشنامه/مقیاس شایستگی اجتماعی برمستر و همکاران (۱۹۹۸)
۵۹. پرسشنامه/مقیاس شخصیتی هگزاکو (فرم کوتاه-۲۴) HEXACO-24
۶۰. پرسشنامه/مقیاس طرح واره های ناسازگار اولیه( فرم کوتاه ) یانگ (YSQ-SF) (1998)
۶۱. پرسشنامه/مقیاس طفره روی اجتماعی جورج (۱۹۹۲)
۶۲. پرسشنامه/مقیاس عاطفه خود آگاه
۶۳. پرسشنامه/مقیاس عاطفه مثبت – منفی (PANAS)
۶۴. پرسشنامه/مقیاس عدالت زناشویی بهمنی
۶۵. پرسشنامه/مقیاس علاقه اجتماعی کراندال (۱۹۷۵)
۶۶. پرسشنامه/مقیاس علاقه ی اجتماعی کودکان علیزاده و همکاران
۶۷. پرسشنامه/مقیاس علل ادراک شده ی طلاق نخعی و همکاران (۲۰۱۸)
۶۸. پرسشنامه/مقیاس فراشناخت و فراهیجان مثبت بیر و مونته آ(۲۰۱۰)
۶۹. پرسشنامه/مقیاس کارکردهای اجراییBRIEF جرارد و همکاران (۲۰۰۰)
۷۰. پرسشنامه/مقیاس کنترل اضطراب راپی و همکاران (۱۹۹۶)
۷۱. پرسشنامه کیفیت زناشویی RDAS
۷۲. پرسشنامه/مقیاس کیفیت زندگی بیماران قلبی فرانس و پاورس(۱۹۹۹)
۷۳. پرسشنامه/مقیاس کیفیت زندگی جنسی زنان سیموند و همکاران (۲۰۰۵)
۷۴. پرسشنامه/مقیاس گرایش به خیانت زناشویی بشیر پور و همکاران (۱۳۹۷)
۷۵. پرسشنامه/مقیاس مشکلات بین فردی (۲۹-IIP)
۷۶. پرسشنامه/مقیاس منابع روانی اجتماعی psychosocial resources Scale
۷۷. پرسشنامه/مقیاس نگرش به مصرف دخانیات (شور، ۲۰۰۰) attitudes toward smoking
۷۸. پرسشنامه/مقیاس نگرش های ناکارمد و ایزمن و بک ( DAS-26)
۷۹. پرسشنامه/مقیاس هوش های چندگانه ی گاردنر
۸۰. پرسشنامه/مقیاس هویت ملی و اجتماعی سلگی و همکاران (۱۳۹۴)
۸۱. پرسشنامه/مقیاس ویژگی شخصیتی عزم/اراده Grit Scale

 

[۱] social desirability

[۲] open and closed questions

[۳] quantitative and qualitative data

[۴] Open Questions

[۵] Lawrence Kohlberg