مقاله علمی پژوهشی RESEARCH ARTICLE

نگارش مقاله علمی پژوهشی (WRITING A SCIENTIFIC RESEARCH ARTICLE)

| قالب برای مقاله علمی پژوهشی | مقاله خود را ویرایش کنید! | 

نگارش مقاله علمی پژوهشی (WRITING A SCIENTIFIC RESEARCH ARTICLE)

نگارش مقاله علمی پژوهشی (WRITING A SCIENTIFIC RESEARCH ARTICLE)

مقاله علمی پژوهشی[۱]  روشی را برای دانشمندان فراهم می کند تا با سایر دانشمندان در مورد نتایج تحقیقات خود ارتباط برقرار کنند. برای این مقالات از قالب استانداردی استفاده می شود که در آن نویسنده تحقیق را به شیوه ای منظم و منطقی ارائه می دهد. این لزوماً نشان دهنده ترتیبی نیست که شما کار را انجام داده اید یا در مورد آن فکر کرده اید. این قالب عبارت است از:

| عنوان[۲] | نویسندگان[۳] | چکیده[۴] | | مقدمه[۵] | مواد و روش ها[۶] | نتایج (با جداول و شکل ها)[۷] | بحث[۸] | قدردانی[۹] | منابع و رفرنس ها[۱۰]

 

عنوان مقاله علمی پژوهشی (RESEARCH TITLE)

سعی کنید عنوان خود را به اندازه کافی مشخص کنید که محتوای مقاله را توصیف کند، اما نه آنقدر فنی که فقط متخصصان آن را درک کنند. عنوان باید برای مخاطب مورد نظر مناسب باشد.

عنوان معمولاً موضوع مقاله را شرح می دهد: تأثیر سیگار بر عملکرد تحصیلی.

گاهی اوقات عنوانی که نتایج را خلاصه می کند مؤثرتر است: دانش آموزانی که سیگار می کشند نمرات پایین تری می گیرند.

 

نویسندگان(AUTHORS)

  1. شخصی که کار را انجام داده و مقاله را نوشته است به طور کلی به عنوان اولین نویسنده یک مقاله تحقیقاتی ذکر شده است.
  2. برای مقالات منتشر شده، سایر افرادی که سهم قابل توجهی در کار داشته اند نیز به عنوان نویسنده فهرست می شوند. قبل از درج نام استاد راهنمای خود به عنوان نویسنده مشترک، از او اجازه بگیرید.

 

چکیده(RESEARCH ABSTRACT)

  1. یک چکیده، یا خلاصه، همراه با یک مقاله تحقیقاتی منتشر می شود و به خواننده یک “پیش نمایش” (preview) از آنچه در آینده خواهد آمد، ارائه می دهد. این چکیده ها همچنین ممکن است به طور جداگانه در منابع کتابشناختی مانند Biologic al Abstracts منتشر شوند. آنها به دانشمندان دیگر اجازه می دهند تا به سرعت مقالات علمی بزرگ را اسکن کنند و تصمیم بگیرند که کدام مقاله را می خواهند به طور عمیق بخوانند. چکیده باید به لحاظ فنی از خود مقاله پایین تر باشد. شما نمی خواهید مخاطبان بالقوه خود را از خواندن مقاله خود منصرف کنید.
  2. چکیده شما باید یک پاراگراف از ۱۰۰ تا ۲۵۰ کلمه باشد که خلاصه ای از هدف، روش ها، نتایج و نتیجه گیری مقاله باشد.
  3. گنجاندن همه این اطلاعات تنها در چند کلمه آسان نیست. با نوشتن خلاصه‌ای شروع کنید که شامل هر چیزی است که فکر می‌کنید مهم است، و سپس به تدریج آن را با حذف کلمات غیرضروری به اندازه کوچک کنید و در عین حال مفاهیم لازم را حفظ کنید.
  4. از اختصارات یا نقل قول ها در چکیده استفاده نکنید. باید بتواند به تنهایی بدون هیچ پاورقی باشد.

 

معرفی(RESEARCH INTRODUCTION)

در پژوهش خود چه سوالی پرسیدید؟ چرا جالب است؟ مقدمه ادبیات مربوطه را خلاصه می کند تا خواننده بفهمد که چرا به سؤالی که پرسیده اید علاقه مند بوده اید. پاراگراف یک تا چهار باید کافی باشد. با جمله ای پایان دهید که سوال خاصی را که در این آزمایش پرسیده اید توضیح می دهد.

مواد و روش ها (RESEARCH MATERIALS AND METHODS)

  1. چگونه و از چه روشی به سوال پژوهش خود پاسخ دادید؟ در اینجا باید اطلاعات کافی وجود داشته باشد تا به دانشمند دیگری اجازه دهد پژوهش شما را تکرار کند. به مقالات دیگری که در زمینه شما منتشر شده اند نگاهی بیندازید تا در مورد آنچه در این بخش گنجانده شده است ایده بگیرید.
  2. اگر پروتکل پیچیده ای داشتید، گنجاندن نمودار، جدول یا فلوچارت برای توضیح روش هایی که استفاده کرده اید ممکن است مفید باشد.
  3. نتایج را در این قسمت قرار ندهید. با این حال، می‌توانید نتایج اولیه‌ای را که برای طراحی آزمایش اصلی که در مورد آن گزارش می‌دهید استفاده شده است، اضافه کنید. (“در یک مطالعه مقدماتی، من جغدها را به مدت یک هفته مشاهده کردم و متوجه شدم که ۷۳٪ از فعالیت حرکتی آنها در طول شب رخ می دهد، و بنابراین همه آزمایش های بعدی را بین ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح انجام دادم.”)
  4. ملاحظات اخلاقی مرتبط را ذکر کنید. اگر از سوژه های انسانی استفاده کردید، آیا آنها رضایت دادند که شرکت کنند؟ اگر از حیوانات استفاده می کردید، چه اقداماتی برای به حداقل رساندن درد انجام دادید؟

نتایج(RESEARCH RSESULT)

  1. این جایی است که شما نتایجی را که به دست آورده اید ارائه می دهید. در صورت لزوم از نمودارها و جداول استفاده کنید، اما یافته های اصلی خود را نیز در متن خلاصه کنید. نتایج را مورد بحث قرار ندهید یا در مورد اینکه چرا اتفاقی افتاده است حدس و گمان نکنید. کلاه در بحث و گفتگو می رود.
  2. لزوماً لازم نیست تمام داده هایی را که در طول ترم به دست آورده اید، درج کنید. این یک دفتر خاطرات نیست
  3. از روش های مناسب برای نمایش داده ها استفاده کنید. سعی نکنید داده ها را دستکاری کنید تا به نظر برسد که شما بیشتر از آنچه واقعا انجام داده اید انجام داده اید.

جداول و نمودارها (TABLES AND GRAPHS)

  1. اگر داده‌های خود را در یک جدول یا نمودار ارائه می‌کنید، عنوانی را که در جدول وجود دارد را توضیح دهید (“فعالیت آنزیم در دماهای مختلف”، نه “نتایج من”.) برای نمودارها، باید محورهای x و y را نیز برچسب بزنید.
  2. از جدول یا نمودار صرفاً برای «فانتزی بودن» استفاده نکنید. اگر بتوانید اطلاعات را در یک جمله خلاصه کنید، جدول یا نمودار لازم نیست.

بحث(RESEARCH DISCUSSION)

  1. مهم ترین نتایج را برجسته کنید، اما آنچه را که در بخش نتایج نوشته اید را فقط تکرار نکنید. این نتایج چگونه با سوال اصلی مرتبط است؟ آیا داده ها فرضیه شما را تایید می کنند؟ آیا نتایج شما با آنچه دیگر محققین گزارش کرده اند مطابقت دارد؟ اگر نتایج شما غیرمنتظره بود، سعی کنید دلیل آن را توضیح دهید. آیا راه دیگری برای تفسیر نتایج شما وجود دارد؟ چه تحقیقات بیشتری برای پاسخ به سوالات مطرح شده توسط نتایج شما لازم است؟ نتایج ما چگونه با تصویر بزرگ مطابقت دارد؟
  2. با یک خلاصه یک جمله ای از نتیجه گیری خود پایان دهید و بر دلیل مرتبط بودن آن تأکید کنید.

قدردانی(RESEARCH ACKNOWLEDGMENTS)

در این بخش شما می‌توانید از کسانی که در پژوهش کمک کردند، یا کمک‌های مهم دیگری مانند بحث در مورد پروتکل، نظر دادن در مورد نسخه خطی، یا خرید پیتزا برایتان تشکر کنید.

منابع (ادبیات ذکر شده)  REFERENCES (LITERATURE CITED) 

چندین راه ممکن برای سازماندهی این بخش وجود دارد. در اینجا یک راه متداول استفاده می شود:

  1. در متن، ادبیات را در جاهای مناسب ذکر کنید:
  2. در بخش مراجع، استنادها را به ترتیب حروف الفبا فهرست کنید.

مقاله خود را ویرایش کنید!!!

در نوشته‌هایم به طور میانگین حدود ده صفحه در روز است. متأسفانه، همه آنها یک صفحه هستند.

مایکل آلی، پیشه نویسی علمی

بخش عمده ای از هر تکلیف نوشتن شامل بازنویسی است.

دقیق بنویس(Write accurately)

نوشته علمی باید دقیق باشد. اگرچه ممکن است مربیان نویسندگی به شما بگویند که از یک کلمه دو بار در یک جمله استفاده نکنید، اما برای نوشتن علمی که باید دقیق باشد اشکالی ندارد. (دانشجویی که سعی می کرد کلمه “همستر” را تکرار نکند، این جمله گیج کننده را تولید کرد: “وقتی همستر را با حیوانات دیگر در قفس گذاشتم، پستانداران کوچک شروع به بازی کردند.”)

مراقب کلمات متداول اشتباه باشید:

گلبول های قرمز، که در خون هستند، حاوی هموگلوبین هستند.

گلبول های قرمز موجود در خون حاوی هموگلوبین هستند. (اشتباه است. این جمله نشان می دهد که گلبول های قرمز در جای دیگری وجود دارند که حاوی هموگلوبین نیستند.)

واضح بنویس(Write clearly)
  1. در سطحی بنویسید که برای مخاطبان شما مناسب باشد.
  2. از صدای فعال استفاده کنید. واضح تر و مختصرتر از صدای منفعل است.
  3. از سوم شخص استفاده کنید.
 مختصر بنویس(Write succinctly)
  1. به جای اسم انتزاعی از افعال استفاده کنید
  2. سعی کنید از کلمات کوتاه استفاده کنید.
  3. تا جای ممکن از اصطلاحات مختصر(اختصار) استفاده کنید.
  4. از جملات کوتاه استفاده کنید.
گرامر، املا و علائم نگارشی خود را بررسی کنید
  1. می توانید از نرم افزر های غلط‌گیر املا استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که همه اشتباهات را نمی‌فهمند.
  2. از کاما غیر ضروری، استفاده نکنید،
  3. به دقت تصحیح کنید تا ببینید آیا کلمه ای نادرست دارید.
منابع مفید برای مطالعه:

Victoria E. McMillan, Writing Papers in the Biological Sciences, Bedford Books, Boston, 1997

The best. On sale for about $18 at Labyrinth Books, 112th Street. On reserve in Biology Library

Jan A. Pechenik, A Short Guide to Writing About Biology, Boston: Little, Brown, 1987

Harrison W. Ambrose, III & Katharine Peckham Ambrose, A Handbook of Biological Investigation, 4th edition, Hunter Textbooks Inc, Winston-Salem, 1987

Particularly useful if you need to use statistics to analyze your data. Copy on Reference shelf in Biology Library.

Robert S. Day, How to Write and Publish a Scientific Paper, 4th edition, Oryx Press, Phoenix, 1994.

Earlier editions also good. A bit more advanced, intended for those writing papers for publication. Fun to read. Several copies available in Columbia libraries.

William Strunk, Jr. and E. B. White, The Elements of Style, 3rd ed. Macmillan, New York, 1987.

Several copies available in Columbia libraries.  Strunk’s first edition is available on-line.

https://sharifpajooh.ir/

ارائه‌کننده خدمات پژوهشی به دانشجویان ارشد و دکتری:

در رشته های علوم انسانی(روانشناسی، علوم تربیتی…)

مشاوره پژوهشی

انتخاب موضوع

تهیه پرسشنامه آنلاین

تدوین مقاله علمی پژوهشی

تحلیل آماری (SPSS,AMOS, PLS)

E-mail: sharifiardani88@gmail.com

[۱] Scientific research articles

[۲] Title

[۳] Authors

[۴] ABSTRACT

[۵] introduction

[۶] Materials and Methods

[۷] Results (with Tables and Figures

[۸] Discussion

[۹] Acknowledgments

[۱۰] Literature Cited

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *