روایی محتوایی CVR و CVI

روایی محتوایی CVR و CVI

روایی محتوایی نشان می دهد که یک مقیاس (پرسشنامه) تا چه اندازه تمام جنبه های ساختار مورد نظر را می سنجد. به طور کلی روایی پرسشنامه (Validity) به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری چقدر ویژگی مورد نظر را می سنجد. روش های مختلفی برای اندازه گیری اعتبار وجود دارد که رایج ترین آنها اعتبار محتوا از طریق محاسبه CVR و CVI است.

اعتبار محتوا گاهی مترادف با اعتبار صوری در نظر گرفته می شود. روایی صوری روشی ساده است که در آن پرسشنامه در اختیار اساتید و صاحب نظران این حوزه قرار می گیرد و نظر آنها در مورد اعتبار پرسشنامه جویا می شود. علاوه بر این راه حل ساده، دو روش کوچک وجود دارد:

شاخص روایی محتوایی یا CVI

نسبت روایی محتوایی CVR

نسبت اعتبار محتوا؛ CVR روشی برای ارزیابی اعتبار پرسشنامه است. این نسبت توسط Lawshe که فردی پیشرو در زمینه روش شناسی تحقیق است، طراحی شده است. برای محاسبه این نسبت از نظرات کارشناسان در زمینه محتوای آزمون مورد نظر استفاده می شود. ابتدا اهداف آزمون برای کارشناسان توضیح داده شده و تعاریف عملیاتی مرتبط با محتوای سوالات بیان می شود. سپس از آنها خواسته می شود که به هر سوال در مقیاس لیکرت سه درجه ای امتیاز دهند:

  • گویه ضروری است
  • گـویه مفید است ولی ضروری نیست
  • گویه ضرورتی ندارد

پس از گردآوری دیدگاه خبرگان با استفاده از رابطه زیر می‌توان CVR را محاسبه کرد:

 

فرمول محاسبه نسبت روایی محتوایی

فرمول محاسبه نسبت روایی محتوایی

 

در این فرمول داریم:

N: تعداد کل متخصصین

Ne : تعداد متخصصینی که گزینه ضروری را انتخاب کرده‌اند.

دانلود مقاله روایی محتوایی لاوشه

حداقل میزان CVR قابل قبول براساس تعداد خبرگان

بر اساس تعداد کارشناسانی که سوالات را ارزیابی کرده اند، حداقل مقدار CVR قابل قبول طبق جدول زیر تعیین می شود. سوالاتی که مقدار CVR محاسبه شده کمتر از مقدار مورد نظر با توجه به تعداد کارشناسانی است که سوال را ارزیابی می کنند باید از آزمون حذف شوند. چون بر اساس CVR به دست می آید، اعتبار قابل قبولی ندارند.

 

حداقل مقدار CVR قابل قبول بر اساس تعداد خبرگان

حداقل مقدار CVR قابل قبول بر اساس تعداد خبرگان

شاخص روایی محتوایی CVI

برای سنجش اعتبار پرسشنامه نیز از نمایه روایی محتوا یا شاخص روایی محتوا CVI استفاده می شود. این شاخص CVI توسط Waltz & Bausell ارائه شده است. برای محاسبه CVI، از کارشناسان خواسته می شود تا درجه ارتباط هر مورد را با طیف چهار بخشی زیر تعیین کنند:

  • غیر مرتبط
  • نیاز به بازبینی اساسی
  • مرتبط اما نیاز به بازبینی
  • کاملاً مرتبط

تعداد کارشناسانی که گزینه ۳ و ۴ را انتخاب کردند بر تعداد کل متخصصان تقسیم کنید. اگر مقدار حاصل کمتر از ۰.۷ باشد، مورد رد می شود، اگر بین ۰.۷ تا ۰.۷۹ باشد باید اصلاح شود و اگر بیشتر از ۰.۷۹ باشد قابل قبول است. لذا در این مقاله روش های محاسبه اعتبار محتوا: محاسبه CVR و CVI آموزش داده شد.

خلاصه و نتیجه گیری

برای بررسی دیدگاه نمونه آماری در مورد پدیده مورد مطالعه از پرسشنامه یا مقیاس سنجش نگرش استفاده می شود.  بنابراین برای تخمین صحیح یک پدیده ابتدا باید از صحت پرسشنامه اطمینان حاصل کرد. برای این منظور از مفهوم روایت استفاده می شود. روایی پرسشنامه نشان می دهد که آیتم های پرسشنامه چقدر مناسب هستند. یکی از روش های محاسبه روایی استفاده از روایی محتوا است.

در ساده ترین حالت می توانید پرسشنامه را به تعدادی از کارشناسان ارائه دهید و نظرات آنها را در مورد کیفیت سوالات جویا شوید. با این حال، روش های کمی برای این منظور ارائه شده است. دو روش پرکاربرد در این زمینه شامل محاسبه CVI و CVR می باشد. مراقب باشید هرگز از این دو روش به طور همزمان استفاده نکنید. استفاده از روش های موازی در آمار اشتباه است زیرا ممکن است هر یک از آنها نتایج متفاوتی به دست آورند. اگر به دنبال منبعی برای این جمله هستید، آن را در هیچ کتابی پیدا نمی کنید. این فقط یک استدلال ساده و منطقی است.

منبع : کتاب آموزش SPSS نوشته آرش حبیبی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *